|
|
|
|
|
|
|
Завалля, Кудринці та Адам Хмельовський |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Адам Хмельовський (св. Брат Альберт). Вид Завалля. 1883 р. |
Зупини когось з подоляків зненацька і попроси назвати якийсь пейзажний твір живопису — більшість згадає Айвазовського чи Левітана, картинами котрого були переповнені старі шкільні підручники. Навряд чи хтось скаже: “Так “Завалля” ж Адама Хмельовського!” А шкода — адже це чи не найбільш відомий подільський пейзаж у історії польського живопису. Намальований найсправжнісіньким святим. А ми й не знали.
“В «Заваллі» розкривається «я» Хмельовського, яке розвивається в глибину світу, стаючи визначальним центром усього ландшафту і звільняючи в ньому центр остаточної таємниці буття. “Завалля” - впорядкована уявою гармонійна форма, тобто фігура. Гештальт” (...) У “Заваллі” присутня не стільки «таємниця буття», скільки його меланхолія”. Це Павел Таранчевський, польський художник, філософ та публіцист. У 2011 р. він присвятив цьому полотну велику статтю.
Щоб побачити у пейзажі з простим призбручанським селом стільки прихованих сенсів, потрібно, напевно, бути мистецтвознавцем. Або знати біографію його автора.
Білі хатки і показний палац серед охристих полів і збручанських ярів намалювала людина, канонізована пізніше римо-католицькою церквою. Цей палац вже знайомий читачам сайту: я вже розповідала про генерала Юзефа Дверницького і його родинне гніздечко у Заваллі. Саме це гніздечко і малював у 1883 р. Адам Гіларій Бернард Хмельовський, відомий католикам просто як Брат Альберт, засновник ордену альбертинців.
Він народився 20 серпня 1845 р. у Іґоломії. На той час ця “діра”, як презирливо називав село між Краковом та вершинами Бескидів батько Адама Войцех, була частиною Російської імперії — як, зрештою, і наше Поділля. До австрійського кордону від Іголомії було кілька кілометрів — у селі до цього часу стоять колишні митні склади. Саме на них і працював батько майбутнього святого, волиняк з Мирополя. У східній частині села серед великого парку стояв показний палац Водзицьких. Молитися селяни ходили до старовинного костелу з 1660 року. Не така вже й діра, виходить.
В костельних парафіяльних актах священик Юзеф Станько писав: “26 серпня 1845 р. о перший пополудні з'явився шляхетний пан Адальберт Хмельовський, начальник Іголомської митної палати 1 класу, 34-річний католик, в присутності дворян панів: Сильвестра Рейса, інкасатора митної палати 1 класу Іґоломії, 38 років, та контролер І класу іґоломської митниці Марцин Ліпинський, обидва католики, що в Іґоломії мешкають, і він показав нам дитину чоловічої статі, тут в Іґоломії народжену у будинку під № 53, 20 числа поточного місяця і року о 5 ранку, зі своєю дружиною, вельможною панею Юзефою, уродженою Борзиславською, 24 років. Дитині тому на хрещенні, яке відбулося сьогодні лише з водою, через віддаленість хресних батьків, імена дали Адам Бернард”.
Повторно маля охрестили у Варшаві у 1847 р., вже з хресними батьками. Через ці два хрещення у біографії святого вкралася помилка з датою народження: часом її зазначають як 1846 р.
Як писала в листі до свекрухи мати Адама, набожна красуня Юзефа, він ріс копією батька. Того підвищили на роботі і перевели до міста Слупська. Юзефа гарно малювала — син успадкував від матері цей талант.
Коли Адаму було п'ять, батько втратив роботу. Войцех завжди любив возитися на городі, тому купив сільце Чорницю з фільварком Ясенем. Просили за маєтності 63 тис. крб сріблом, та через те, що ділянка була відібрана у попереднього власника за борги, Войцех Хмельовський зумів купити її зі значною знижкою — за 24 832 карбованці. Це були геть всі заощадження чоловіка. Ех, невдале рішення. Кілька років поспіль був неврожай, а у Войцеха розвинулася легенева хвороба. У подружжя Хмельовських було вже четверо дітей: після Адама народилися ще Станіслав, Мар'ян та Ядвіга. Може, було б і більше, та у серпні 1853 р. Войцех помер. За місяць до цього Юзефа продала маєток — дешевше, ніж родина його купила.
Ципріан Дилчинський. Портрет молодого Адама Хмельовського |
Через два роки 10-річний Адам отримав урядову стипендію і відправився на навчання в кадетський корпус Санкт-Петербурга. Учився там три роки, продовжив здобувати освіту в Реальній гімназії Яна Панкевича у Варшаві. У серпні 1859 р. померла мати — і юнаком опікувалася сестра батька Петронела Хмельовська.
З 1861 р. став студентом політехнічного інституту в Новій Олександрії. Так в ті часи називалося польське місто Пулави — на честь російського царя.
У політехніці здружився з трохи молодшим Максиміліаном Геримським, майбутнім видатним художником-баталістом. Хлопців зблизив не лише живопис, а й потяг до конспірологічної діяльності: мріялося про відродження польської державності.
У 1863 р. 17-річний Адам долучився до Січневого антицарського повстання. Бойовий шлях вперше привів його на Східну Галичину, українські землі. Там потрапив у полон. Відвезли до чеського Оломоуця, звідки втік і знову вступив до повстанського війська. 30 вересня 1863 р. отримав важке поранення у ліву ногу і повторно потрапив у полон. Ногу ампутували — без знеболення.
Родичі змогли витягнути хлопця з неволі — і в травні 1864 р. відправити до Парижу. Там завдяки допомозі Польсько-французького комітету отримав найкращий на ті часи протез — гутаперчевий, зроблений зі схожого на каучук полімеру. Після амністії повстанцям у 1865 р. повернувся до Варшави.
Війна, полон і інвалідність змінили юнака. Він вирішує стати художником. Але родина проти: що це за робота така? Адам знову йде до Політехніки, цього разу в бельгійському Генті. Але юність — час рішучих рішень: вже за рік Хмельовський вивчає малярство в академії мистецтв Монако. Кілька місяців живе в Італії, а наприкінці 1879 р. перебирається до Львова.
Художня спадщина Хмельовського — це 61 олійне полотно, 22 акварелі та 15 рисунків. Його роботи час від часу з’являються на мистецьких аукціонах. Так, «Вулицю в подільському містечку» у 1996 р. продали за 179 тис. злотих (біля 111 тис. доларів).
Малював портрети, любив біблійну тематику. Вважався дуже обдарованим колористом. Великий вплив на нього мали роботи Веласкеса та Арнольда Бекліна. Вперто висилав роботи на конкурси та виставки в Польщі. Прагнув досконалості, думав, що її можна досягти. Найвідоміша картина цього періоду— образ Христа, Ecce Homo. Зображення прикрашає пресвітерій каплиці сестер-альбертинок у Кракові.
Цей сумний твір змінив автора: Адам відбув реколекції (кількаденний період у молитвах) у Тернополі, а 24 вересня 1880 р. у Старому Селі, поселенні під Львовом, відомим своїм середньовічним замком, вступив до ордену єзуїтів. Самовбивчо вважав, що якщо не зміг стати досконалим художником, буде досконалим ченцем. Дав обітницю протягом року позбутися поганої звички, котра дошкуляла: дуже багато палив. Та депресія не відступала, а тютюн все так само вабив. Нервовий зрив за рік закінчився тим, що з монахів Адам пішов – щоб потрапити у Державний заклад для психічно хворих у Кульпаркові у Львові. 10 місяців у психлікарні спокій душі не повернули. Художник Юзеф Хелмонський відвідав Альберта і писав матері: «Страшно змарнів, напевно, не виживе».
Санний шлях у Чорнокозинці. А. Хмельовський (Брат Альберт) |
Хмельовського зі Львова 22 січня 1882 р. забрав до себе молодший брат Станіслав, котрий мав маєток у Кудринцях на Збручі. Перший час Адам все так само перебував у депресії і почувався покинутим світом та богом. Днями сидів без руху в своїй кімнатці, відмовляючись їсти та пити. Та далі пішло легше. Спочатку виходив у кудринецький сад з книгою і читав. Якось побачив женців, що поверталися з поля. І це була перша річ, котра зацікавила після довгого періоду апатії.
Поступово ожив. Цьому сприяли і вражаюче-красиві подільські пейзажі. З свого балкону Адам міг щовечора дивитися на захід сонця над звивистим Збручем. Той самий Хелмонський знову писав у листі у грудні 1883 р.: «Був у приятеля мого Адама, котрий повністю від душевної хвороби одужав і живе в селі над Збручем».
Більше за 10 місяців водолікування у психушці для ментального здоров’я Адама зробив візит шаргородського священника Погорільського. Він гостював у Кудринцях, і хоча Адам ховався від гостей у своїй кімнаті, через напіввідчинені двері він чув спокійні дискусії брата з священиком. Попросив тоді осідлати йому коня – і поїхав до костелу на сповідь. Пізніше у бібліотеці Погорільського знайшов книгу про чернечий орден францисканців. Знахідка вплине на його подальше життя, хоча Хмельовський тоді про це ще не знав.
Художник багато мандрував Поділлям, лікував пейзажами та архітектурою душу. Пересувався верхи або на невеликому возику, котрий сам і сконструював так, щоб його взимку можна було легко трансформувати у сани. Відвідав чимало сіл та міст – від Кам’янця до Летичева.
Кататонія змінилася піднесенням та енергійністю – Адам брався самотужки відновлювати придорожні хрести та закинуті каплички, реставрував вівтарні образи у бідних костелах. Дозволу у влади ні на що не питав, з правилами реставрації культурної спадщини знайомий теж не був, але пашів ентузіазмом.
З портретів перейшов на пейзажі. З високих пагорбів за Кудринцями і намалював у 1883 р. сусіднє Завалля з палацом Дверницьких. Відмовився у картині від промальованого переднього плану – це дозволило зобразити село майже з топографічною точністю, схожою на сучасні аерозйомки. Пейзаж вважають одним з найкращих у польському живописі ХІХ ст.
З початку 1883 р. походить ілюстрований лист до кузини Юзефи Крижановської, у якому докладно описує свою мандрівку з Балина через Черче в Оринін – часто у дуже поетичних образах. Наприклад, «блідий місяць показує посріблені ріжки над кам’янецьким шляхом». Серед 21 недбалої замальовки у листі – і зображення нашої Старої фортеці.
У художньому спадку Хмельовського є ще кілька робіт з Поділля. Найпершою був темний, майже нічний силует кудринецького замку – ніби втілення депресії, що поступово відступала. Не до порівняння з цією малобарвною вертикаллю – яскравий вид Чорнокозинців, датований 1883 р. Ескіз «Над річкою» мистецтвознавці вважають передвісником польського імпресіонізму. Деякі картини були зовсім крихітними – як от похмура акварель «Санний шлях у Чорнокозинці». Чи не єдиний портрет з цього періоду – «Амазонка», зображення Ванди Дверницької під час кінної прогулянки з батьком та конюхом
.
У сусідів Дверницьких художник подовгу гостював. Один з родичів Адама, Вітольд Хмельовський, згадував: «У 1883 р. застав Адама у Заваллі, де у палаці на першому поверсі зайняв дві кімнати, сам впорядкував своє ательє. І там я в перший раз побачив його картини, а було їх багато, але незакінчених. Запам’ятав величезних розмірів картину, що представляла катакомби чи щось подібне, а також велетенську «Четвірку коней перед корчмою взимку», яку якраз відправляли на виставку (до Відня)».
Бурхлива діяльність Адама на Поділлі не могла не звернути на себе увагу царату. Через побоювання репресій Хмельовський у 1884 р. переїхав до Кракова. Малював, опікувався бездомними та пияками. Така діяльність почалася ще на Поділлі: вже тоді був надзвичайно емпатійним, лікував хворих, давав гроші бідним. Ще у кудринецький період заразив своїм милосердям чимало людей – і при багатьох волинських та подільських храмах були його послідовники, котрі опікувалися знедоленими.
Харизматичний художник швидко став яскравим учасником богемного життя Кракова. Та з часом живопис майже закинув, щоб більше часу допомагати убогим. Виступав проти милостині: вважав, що це не спроба реальної допомоги, а спосіб багатих заспокоїти власне сумління. Виступав – це досить м’яко сказано: славився тим, що вмів переконувати людей. Мало виступати, треба, щоб тебе почули. Хмельовського чули.
І так було здавна. Галицький митрополит граф Андрей Шептицький писав у спогадах: «У монакські часи, розповідав Віткевич, Хмельовський у всіх мав репутацію чудового критика. Неодноразово товариші приносили йому свої ескізи чи картини, а він робив зауваження. На ті зауваження були такі вразливі, що вистачало, щоб Хмельовський скривився – а картину вже перемальовують або викидають у вогонь». «Веселий, дотепний, неймовірний оповідач. Впливав дуже сильно на інших. Я сам був під його чарами», - згадував пізніше художник Леон Вичолковський, який мешкав з Адамом у Львові.
25 серпня 1887 р. досить несподівано для артистичної еліти Польщі вдягнув сіру францисканську рясу. З того часу став Братом Альбертом. За рік написав останню свою картину – сумну «Закинуту плебанію на Поділлі» у дусі барбізонської школи. Роботу відразу придбало Краківське товариство приятелів мистецтва. Зараз вона експонується у Національному музеї Варшави.
25 серпня 1888 р. заснував спочатку Товариство братів альбертинів, а у 1891 р. – жіночу його версію, товариство сестер альбертинок. У притулку, котрий створив для допомоги убогим, мешкав і сам. Гуманістична діяльність Брата Альберта стала прикладом для інших – подібні товариства почали відкривати в інших містах.
На пагорбах Розточчя неподалік Львова створив кілька пустелень – місць усамітнення для монахів та монахинь. Помер на католицьке Різдво, 25 грудня 1916 р. у Кракові. У 1938 р. тодішній президент Речі Посполитої Ігнацій Мосцицький посмертно нагородив Хмельовського орденом Polonia Restituta.
У Польщі час від часу відбуваються виставки його робіт (1939, 1984, 1995). 12 листопада 1989 р. папа Іван-Павло ІІ у Римі канонізував Брата Альберта.
|
|
|
|
|
|
|
|
Фото молодого Хмельовського |
Те саме Esse homo |
А. Хмельовський. Кудринці. 1883 |
"Над рікою" |
"Амазонка" |
Смерть. Етюд до триптиху "Катастрофа" |
"Вулиця в подільському містечку" |
Лист до Ю.Крижановської з зображенням Старої фортеці |
"Дама з листом" |
Остання картина святого |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|