 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Грушка і Чабанівка: маєтки Токаржевських-Карашевичів |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
У вівторок 21 жовтня у Грушці в Староушицькій територіальній громаді Адріана Вітер з родиною та однодумцями з команди проєкту «Мальоване село» відкрила арт-простір з невеликою колекцією відновлених подністровських розписних скринь, а також презентували артбук-розмальовку за мотивами подільських народних розписів. Так реалізовується грант від Українського культурного фонду. На захід зібралися високі гості – представники місцевої влади та інтелігенції, старожили села, друзі проєкту з «Бакота-хабу» Андрій Зоїн та Аліна Олійник, історик Віталій Галатир, травник Микола Прудивус, журналісти проєкту Ukrainer та інші.
І вкотре постало питання, коли ж виникли двори Токаржевських-Карашевичів гербу Труби у Грушці та Чабанівці? Адріана Вітер з гордістю говорить про цю споруду як про найстарішу будівлю на території громади – але скільки років грушецькому аксакалу? 
Двір у Чабанівці на акварелі Наполеона Орди |
Колись про Токаржевських-Карашевичів писав педагог та душа чабанівського музею Василь Ромарнюк. Але дат побудов панських домів у нього немає. З 2018 року Віталій Галатир досліджує історію Грушецького ключа і рідної Чабанівки. В пошуках йому допомагає також київська колега Оксана Лобко.
Авторка цих рядків зверталася по допомогу до архівів Кракова та Варшави, намагаючись знайти давні зображення споруди. На жаль, сусіди нічим допомогти не змогли.
Точної дати побудови маєтків дізнатися все ще не вдалося. У 1797 р. крихітна Чабанівка з околицями належала генералу де Вітте – коменданту і сину коменданта нашої фортеці. Деякий час Грушецький ключ орендував Станіслав Комар, власник резиденції в Мурованих Курилівцях.
У першій третині ХІХ ст. де Вітте, а може, його син Іван Вітт продав ключ Матеушу Іжицькому. В 1851 р. фільварок в Чабанівці і присілку Раколупці перейшов у спадок до його доньки Евеліни (народилася в 1833 р.). Ймовірно, це перша згадка палацу в Чабанівці: в заповіті Їжицького згаданий житловий будинок з меблями, господарськими спорудами, млинами та корчмами.
Евеліна невдовзі вийшла заміж за Болеслава Янішевського. Родина мешкала у Чабанівці. Старожили пам’ятали двоповерховий мурований двір на 15 кімнат, що стояв серед парку. Палац мав водогін, коридори були вкриті кахлями, дах був з ґонту. До сьогодні дожив лише облицьований зсередини каменем погріб маєтку довжиною у понад 100 м.
У 1883 р. ключ перейшов у спадок до дочки Евеліни та Болеслава – Лаури Марії Ванди Янішевської (народилася 20 листопада 1855 р.). Парою вона собі обрала сусіда-шляхтича Степана Токаржевського-Карашевича (народився в 1851 р.). Його батько колезький асесор Кипріян Токаржевський-Карашевич у 1856 р. купив маєток в Лисківцях та Кривчанах у графині Каміли Іжицької за 60 тис. крб. сріблом.
Вже овдовілу Лауру описували у спогадах 1980 р. старожили Чабанівки – жінка любила ласувати у парку порічками. 
Палац у Грушці з неба |
Родина мала три резиденції – у Грушці, Чабанівці та Лисківцях. Про останню практично нічого не відомо. На приміщенні колишньої чабанівської школи, зведеної на місці найбільшого палацу ключа, є меморіальна дошка Яну (Івану) Токаржевському-Карашевичу (1885-1954), патріоту України та дипломату часів УНР.
Маєток в Грушці, що належав дядьку дипломата – єдина матеріальна пам’ять про цей рід на Кам’янеччині. Та про садибу в Грушці відомо ще менше, ніж про двір у Чабанівці. Місце на узвишші на околиці села було обране за гарні краєвиди – але ким і коли? Іван Бичок, автор книги «Грушка – село-ворота до столичних міст» (2013) згадує, що на місці грушецької плодосушарки був колись маєток шляхтича Стадницького. Отже, село мало відразу два маєтки? Незвично. Можливо, вони існували не одночасно.
Іван Бичок згадує у своїй книзі, нібито у радянський час при ремонті підлоги знайшли записку з датою 1765 р. Але побувавши всередині споруди і побачивши і підлогу, і, головне, коридор по центру приміщення, від котрого ведуть двері у кімнати - маю сумніви, що міфічний ремонт дійсно був. У 1765-му робили б анфіладне планування, де кімната переходить у кімнату без всяких коридорів. Був би іншим розмір вікон (відомо, що скло до них везли аж з Харкова). І навряд чи шляхтичам вдалося обійтися тоді без бальної зали. А у Грушці її нема.
Ще нема третього мансардного поверху – а він був, хоча його складно вписати у образ збереженої споруди. І був таким, що заздрили всі дворяни-сусіди: дерев’яно-скляна мансарда, веранда-оранжерея. Певно, за модою того часу Токаржевські вирощували екзотичні теплолюбні рослини – але селяни були впевнені, що ті велетенські вікна потрібні, аби слідкувати, як вони працюють. Хоча веранда дивилася на парк – тоді ще в його глибині був став.
За сільським переказом, коли одна з покоївок «пана Карасєвича» завагітніла від нього, а він її вигнав, дівчина втопилася у ставку. Анастасій Токаржевський наказав його спустити, розгатити. Інший варіант каже, що в ставку втопилася дитина, до котрої шляхтич прихильно ставився.
Іван Бичок наводить спогади старожилів: Анастасій носив світлі костюми, мав карету і їздив нею на ділові зустрічі, а місцевими полями пересувався у однокінній бідці. Селяни нібито часом питали його, чому не одружується і не має дітей, на що шляхтич бідкався, що має «малий майонтек, підуть діти – нічим буде ділити».
Був досить прогресивним і раціональним. Згадували, як часто їздив полями і дивився, як тяжко працюють селяни, вмовляючи піти заробити у його маєтку: «Серце, чого ти б’єш груду вручну, сапою? Пороби у мене два дні – і я тобі швидко зроблю цю роботу механічно, дисками з парою коней». Слово своє тримав.
Образ раціонального, але емоційного Анастасія розбиває на друзки єдина відома фотографія з палацу в Грушці – її можна побачити у польському двотижневику «Село і двір» (Wies I dwor) № 10 за 1913 рік. Немолодий бородань, що сидить в оточенні своїх колекцій порцеляни та творів мистецтва, підписаний як Щенсний (Фелікс) Токаржевський-Карашевич. Знавець порцеляни, одесит Ігор Сікорський зумів ідентифікувати майже всі вироби з грушецької колекцій – і прикрашений бронзовими снопами пшениці годинник, і вигадливої форми посудину для морозива. Це допоможе родині Вітрів, котрі відроджують палац, розуміти, які скарби тут зберігалися. Та от ким був Щенсний і ким він доводився Анастасію – поки невідомо. Ще одна фотозагадка грушецького ключа – світлина села Чугор, нині затопленого Дністровським водосховищем. Цей кадр теж публікувався у двотижневику «Село і двір». І зроблений він був Станіславом Токаржевським-Карашевичем. 
Портрет Яна Токаржевського-Карашевича у резиденції, котру рятує родина Вітрів |
У своїй історичній довідці про Грушку Віталій Галатир згадує паркет перших двох поверхів, викладений орнаментом з різних порід деревини, і дубові гвинтові сходи на мансарду у кімнаті з балконом на другому поверсі. Фрагмент цього паркету видно і на світлині з «Села і двора».
І ось вона, маленька сенсація. На відкриття арт-простору завітала літня жінка з онуком. І розповіла, що її дідусь Іван Дмитрович Бажан (народився у 1888 р.) підлітком вчився на столяра, а як закінчив чотирирічне навчання і повернувся у Грушку, пан запросив його на роботу. Міцні дубові центральні двері будинку робив Бажан. Всі інші двері давно змінені, а ці все ще міцні і прослужать довго. Гвинтові сходи – теж робота Івана Дмитровича. І навіть паркет викладав він, щоправда, з вже привезеної готової деревини. Було це у 1908 р. Чи існував палац до тієї дати, дідусь онуці не розказував.
Верстат та інструменти, на котрому столяр виготовляв це, збереглися до нашого часу і, можливо, колись стануть експонатами у музеї. Поки що одна з кімнат віддана на стенди про життя Яна Токаржевського-Карашевича. Але роботи попереду ще багато.
Відомо, що раніше маєток, як і кожен інший, мав чимало господарських споруд. Парк був засаджений ясенами та липами, а біля огорожі вздовж периметру – каштанами. Десь серед алей стояла мурована криниця з хрестом. За парком тягнувся ліс. Клумбу біля палацу оформлювали кущі бузку. Старожили пам’ятали дивне дерево біля клумби, гілля котрого спускалося донизу і стелилося по землі.
В. Галатир знайшов опис маєтку в Грушці від 16 жовтня 1922 р: житловий будинок (середнього ремонту), кам’яний, покритий ґонтом, площею 260 сажнів, сарай для худоби дерев’яний, конюшня кам’яна, покрита соломою, курятник, житловий будинок дерев’яний, покритий металом, площею 80 сажнів, майстерня, конюшня, два склади, дві кошниці, сарай, два дерев’яних житлових будинки в поганому стані, корівник. Це дивовижний документ, зроблений невдовзі після того, як більшовицькі активісти у селі спробували споруду зруйнувати – хвиля руйнацій панських дворів прокотилася тоді по всьому Поділлю. 
Віталій Галатир зумів знайти документи від 1911 р., коли 26-річний Ян Токаржевський-Карашевич став власником чабанівського палацу. Це справа 3869 фонду 113 «Старшого нотаріуса Кам’янець-Подільського окружного суду». З актів Ушицької повітової комісії в справі 8 «Про розгляд справ по націоналізованим маєткам, опису земель і майна, що знаходиться в державній власності Ново-Ушицького повіту» фонду Р-2300 Подільського губернського управління державних земель та майна відомо дещо про розміри маєтків. Схематично їх вигляд зображено на геометричному плані наділів церковних земель від 1856 р., складеному землеміром Казимиром Авлановичем (справа 2098 фонду 115 Подільської губернської креслярні).
Ще один громадський діяч часів Директорії, уродженець Княжполя та майже ровесник Яна Токаржевського-Карашевича Віктор Приходько в спогадах «Мої борги (Образки з недавнього минулого)» побіжно згадав маєток у Чабанівці: «…правда, ще є «фільварок» польської поміщиці пані Карашевічки, але він обнесений високою загородою». Жодної конкретики.
Історик також дізнався, що Анастасій Токаржевський володів 940 десятинами землі поблизу Грушки та Рункошева, Ян мав 1228 десятин в Лисківцях та Кривчанах, Лаура – 798 десятин в Раколупцях та Чабанівці та Сороканах й 4095 десятин в Кривому озері, Адамівці, Люшневатій Балтського повіту.
Батько Яна Степан мав 1342 дес. 948 саж. землі. Мати Лаура-Марія-Ванда з Янішевських була онучкою голови Ушицького межового суду, маршалка Матеуша Іжицького (народився у 1780 р.) та Рафаліни з Собанських. У 1879 р. 24-річна Лаура отримала у спадок Чабанівку та Раколупці. Степан та Лаура мешкали у Чабанівці. Маєток тоді оцінювався в 80 тисяч карбованців сріблом. 30 жовтня 1875 р. народилася їхня донька Олена Марія Ядвіга, а 24 червня 1885 р. син Ян Степан Марія, охрещений 15 вересня в сокілецькому костелі. З 1910 до 1918 рр. Ян мешкав в Чабанівці. В червні 1918 р. Павло Скоропадський призначив його радником при посольстві у Відні, а згодом - в Константинополі. Та про цю історію «Подолянин» вже писав. 
Фелікс (Щенсни) Токаржевський-Карашевич зі своїми колекціями у Грушці. Фото з двотижневика Wies i Dwor (1913) |
Тим з родини, хто лишився на Поділлі, 9 липня 1920 р. нова червона влада дозволила переїзд залізницею із Борщова до Ново-Радомська (польського Радомска). Перед відїздом шляхтичі нібито звернулися до селян: «Люди добрі! Не руйнуйте майно і господарство. Збережіть для громади, своїх дітей та онуків. Це плоди праці ваших предків-односельчан, православних християн». Та хто б ті волання «ворожих буржуазних елементів» слухав. Комнезамівці, взявши за аргумент можливе повернення Токаржевських-Карашевичів у рідні пенати, взялися трощити палац у Чабанівці. Спогади донесли навіть згадку, як баба Яковуниха запізнилася на пограбування і прихопила що вже змогла - кришку від роялю для стільниці.
В Грушці заможні селяни гребували грабувати маєток, але з цим чудово справились незаможні. На початку квітня 1920 р. (виходить, ще до дозволу власнику покинути країну) місцеві активісти взялися руйнувати сліди панського життя. Процес описаний у книзі Івана Бичка. Першою впала гуральня в яру, далі - олійня та млин. За деякими спогадами, греблю та став зруйнували тоді ж. Без гуральні, щоправда, виявилося важко – і невдовзі Павло Хлібовський з дружиною Домною та сином Федором збудували хату поблизу грушецької школи – і виготовляли там алкогольні вироби.
На знищення мансардного дерев’яного поверху палацу пішов день. Потомлені борці з панським режимом зрозуміли, що муровані нижні поверхи руйнувати буде непросто. Безсенсовна робота, за котру ніхто не заплатить. Хтось запропонував залишити будинок для потреб села. Так двір у Грушці вцілів. У ньому розмістили правління колгоспу, квартири для членів комуни ім. Рози Люксембург, швейна майстерня, пошта, на першому поверсі був дитячий садок з яслами. В перші роки ХХІ ст. кілька приміщень другого поверху були сільрадою. Останні роки палац стояв покинутий і занепадав. Прохудився дах, впала стеля та провалилася підлога у одній з кімнат другого поверху.
Жителька Чабанівки Марія Смолінська в останні роки ХХ ст. перекопувала свій город і знайшла кілька ошатних англійських тарілок. Відомо, що раніше ця ділянка належала «окоману» - так селяни називали економа грушецького двору. Посуд жінка передала у чабанівський народний музей. Колекціонер посуду Дмитро Сікорський датує тарілки 1850-1860 х роками. Вироблені вони на замовлення торгового дому братів Стіффель в Одесі.
Отже, єдині дати, відомі з історії маєтку в Грушці, це середина ХІХ століття (час виготовлення посуду, але на таку деталь опиратися було б геть неповажно) і 1908 р. – рік зведення дверей, сходів та викладення паркету.
Маєток все ще має багато таємниць – і родина Вітрів мріє їх розгадати. 
|
|

|

|
 |
|
"Замки і храми України" - некомерційний cайт, що підтримується фактично силами і ентузіазмом однієї людини. Допомогти проекту: гривневий рахунок 4149 5100 9101 3567
євровий - 5168757402858452
Patreon
Ваш внесок допоможе не зневіритися в тому, що роблю вже 20 років. Дякую.
Екскурсійний супровід у мандрівці Кам'янцем-Подільським, Поділлям та Західною Україною в цілому: kamienczanka@gmail.com 
© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю |
Розробник
|
|
|