|
|
|
|
|
|
|
|
|
Успенський монастир під Бахчисараєм |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Карта
Якби не неймовірна природа, я б про це місце б взагалі не писала - занадто якесь... про-московське, православне аж по вінця. Не на мій смак. А от природа...
Саме в цьому місці з'єднуються чотири ущелини: Чурук-Су, Марьям-дере, Ашлама-дере (Биюк-Ашлама) та балка Осіпова (Кучук-Ашлама). Тут, на кінцевій зупинці бахчисарайської маршрутки, біля сувенірного базару та помпезного сучасного туркомплексу "а ля Тисяча й одна ніч", для багатьох починається знайомствто з кримськими печерними містами - неймовірно цікавою сторінкою... сказала б - історії, але ж ті стародавні печери все ще використовуються людьми: в одних облаштовані клуні, в інших живуть бомжі та хіппі... Та повернімося на зупинку. Праворуч відкривається ущелина Марьям-дере. Нам туди.
Відчуваєте в назві Марьям-дере присмак імені "Марія"? Так, саме від богоматері походить назва цих глиб та проваль. Адже мусульмани теж вшановують діву Марію - для них вона матір пророка Іси ібн Марьям. Християни дещо кращої думки про цю міфічну жіночку.
Попереду підйом, але він не лякає: м'який, податливий, такий подолає і дитина, і старець. Навколо, як гриби з-під осіннього листя, виглядають з-під скель дивні будиночки. Здається, замість даху в них - велетенські брили каміння. В долині розбили наметовий татбір туристи. Вже о восьмій ранку квітневого дня підйом до монастиря та Чуфут-Кале надто людний: маса бусів, маса автобусів, натовпи паломників і туристів, закличні верески продавців купити в них шапочку-караїмку... Популярне місце.
А виник монастир тут, за припущеннями вчених ХІХ століття (припущення мали основою маловірогідні події, описані в "Житії Стефана Нового", де начебто Крим було названо Готією низинною, придатною для іконошанувальників), в VIII-IX ст., коли з Візантії (всього лише з-за моря) почалася масова еміграція ченців-іконошанувальників. Імператор цих мракобісів не жалував - ось і подалися вони за Понт кидати понти на таврійській землі. Сучасні дослідники над цією версією можуть хіба посміятися: характер забудови Успенського монастиря та його братів в Криму (Шулдан, Чілтер-Мармар, Качі-Кальон) нічим не нагадують методи і способи візантійських монахів. Де загальні приміщення-гуртожитки, що це за індивідуальщина з персональними кельями? Не було в Візантії такого! Так будували після Х сторіччя. І потім, ну який Крим "низинний"? Де ви на ПБК низини бачили? Готам назва "Готія", може, й лестила б, але істина дорожча: Готія, цілком собі низинна, розташовувалась в гирлі Дунаю. Це не Крим.
Мало доказів? Є ще один: на той час християнство в Таврії було поширено не дальше кількох кілометрів за Херсонесом. Інша частина півострова бунтівниками від віри не славилася.
Археологи тут теж часом бувають. Ніяких знахідок того періоду не виявлено. Переконливо, га?
А якщо згадати факт, що в ІХ ст. в Криму був Хазарський каганат, який до християнства ну ніяк не належав, радше до іудаїзму (ним була захоплена правляча верхівка каганату, в той час як багато хто з жителів був цілком собі язичником - і радів з того), то версія про VIII століття розсипається карточним будиночком.
Так що версія про заснування монастиря в ХІІ ст. здається більш вірогідною.
Ну помолодшав монастир на пару сотень років, що з того? Все одно має чим похвалитися: в часи турецького господарювання в Таврії, коли всі інші християнські кляштори закривалися, Успенський - єдиний! - продовжував свою діяльність. Майже подвиг.
Легенди тут народжувались з такою інтенсивністю, неначе місце медом намазане. Вже в XVII ст. ходив переказ, що жив колись в цих краях жахливий змій, що пожирав людей та тварин. Греки та генуезці, які населяли цю прекрасну землю в ті часи, звернулися з молитвами до богородиці, благаючи її заступитися, допомогти. І одного разу хтось помітив високо на скелі палаючу свічку. До чудесного місця почали довбати в скелі сходи, а коли добралися туди, то побачили ікону, біля якої лежав мертвий змій. Так і народилася ще одна святиня в Криму.
Є ще одна легенда. За нею, пастух місцевого князя, Михайло, блукаючи скелястими місцями, натрапив на чудо-образ в горах. Сталося це 15 серпня (за старим сттилем). Повідомив про це свого господаря, а той забажав привласнити ікону. Та скільки б не забирав її собі, ікона щоразу поверталася на своє місце (таке саме розповідають про багато інших ікон). Думав князь, думав, і надумав: треба для образу спорудити храм - і саме на обраному самим образом місці! А присвятити святиню вирішили на честь дня її знаходження - християнському святу Успення.
Є ще одна легенда, класична для Бахчисарая: начебто перший кримський хан Хаджи-Гірей, майбутній засновник династії, звернувся до богородиці по допомогу в боротьбі зі своїми суперниками - і в якості подяки поставив товсту свічку перед її іконою. Віск для гігантської свічку хан купив на гроші, отримані з продажу двох найкращих скакунів. Спадкоємці хана традицію ставити богородиці свічку підтримували...
Цікава легенда, та тільки жив Хаджи-Гірей в XV ст. Пізно трохи. Хоча й плюси в останнього переказу є: він може бути відображенням допомоги християн Таврії в боротьбі хана з ворогами. Адже штаб-квартира кримських ханів була тут, поруч - в фортеці Кирк-Ор (Чуфут-Кале), з протилежного боку ущелини.
Наприкінці XV ст. Успенський монастир став резиденцією митрополита, центром православ'я в Криму. Його згадує "Книга Великого Креслення" (XVI ст.), інші документи тієї епохи. Московити вже тоді збагнули, що мати своїх людей в Криму не завадить - і щедро спонсорували монастир грошима. Всі посли з Московії до кримського хана обов'язково відвідували Успенський скит. Монахи теж були не ликом шиті - і в скрутні часи знали, з кого можна взяти трохи копійок: в 1596 р., скажімо, в Москву відправився монах Пасхалій - за "милостинею".
Стратегічно важливим став монастир і в 1778 р., коли відбулося переселення більш як 31 тисячі християн з Криму в Північне Приазов'я. Організацією процеса керував генераліссімус О. Суворов, і саме Успенський монастир він обрав в якості ідеологічного центру. Допомагав процесу і останній готський митрополит Ігнатій. Виселенці з Мальям-даре засновують на новоосвоєних землях місто Маріуполь - все так само назване на честь Марії... Туди ж відправилася й найбільш шанована ікона богоматері. Образ загинув в роки Другої світової війни.
Після виселення християн монастир знелюднів, почав руйнуватися. Коли його побачив в 1786 р. французьський мандрівник Жильбер Ромм, йому стрівся лише один монах, а наприкінці XVIII ст. в печерних келіях вже й ховсім не було жителів.
Трохи покращилась ситуація в середині ХІХ ст., коли тут почалися реставраційні роботи: Росія отримала населений іновірцями Крим і вирішила, що було б непогано привабити на ці землі трохи християнського люду. Архієпископ Херсонський і Таврійський Інокентій посилає навіть в Синод доклад "Про відновлення древніх святих місць по горах кримських", де недвозначно натякає, що християнські монастирі "благотворно" могли б вплинути на татарів-мусульман.
15 серпня 1850 р. відбувається урочисте відкритття Успенського монастиря - повторне. В наступні кілька десятиліть тут вирубуються нові келії, облаштовуються старі, а також будуються три церкви. Скелі розписують образами святих. Кількістть ченців зросла до 30 чоловік, а храмів - до п'яти. Найдавнішим з них був власне Успенський, на половині висоти скелі. Ну, он на фото поруч видно. Ще були: церква св. Марка, теж печерна (1859), св. Костянтина і Олени (1857), на протилежному боці ущелини - храм Юра-Змієборця (1875). На нижній площадці при дорозі на Чуфут-Кале будують в 1896 р. храм Інокентія Іркутського.
Після громадянської війни (1922) монастир знову закрили, будівлі розібрали на каміння. Під час двох військових кампаній (Перша оборона Севастополя, 1854-1855, та Друга світова, квітень-травень 1944 р.) в келіях монастиря облаштували госпіталь.
В 1992 р. скит повернули церкві. Ремонтом роботи, які велися тут протягом кількох років, назвати важко: радше повна відбудова. Тепер там, де чорніли келії-печери, видно стіни з вікнами - будинки і будинки, історією від них і не пахне. А шкода.
За матеріалами книги "Печерні міста Криму" Сергія Харитонова.
В 2004 р. навколо монастиря кипіли пристрасті: Медждіс та голова райгоспадміністрації Бахчисараю Ільмі Умеров просять скит повернути 13 соток землі, яку планується передати під ринок поруч з монастирем. Зроуміло, що ченці на таке не погоджуються. Земля, додамо, монастирю по закону не належить. 24 березня того ж року близько ста активістів Меджліса вимагали повернути те, що ченцям не належить.
Крім того, співробітники історико-культурного заповідника в Бахчисараї виступали за виселення монахів з території, що належить заповіднику. Як я їх розумію! Архимандрит Сілуан віддавати не своє (а саме Успенський храм, дзвіницю, будинок намісника з 1850 р. та старий цвинтар) не збирається. Наглість московських попів - річ вже настільки звична, що стала хрестоматійною...
Фотографувати цю мозаїчну криницю, звичайно ж, не можна. Як і все інше. Блін, в православних якісь дивні відносини з фотоапаратами... Щось нове, щось старе, щось блакитне, щось позичене. А звідси починається шлях в монастир. |
|
|
|
|
|
"Замки і храми України" - некомерційний cайт, що підтримується фактично силами і ентузіазмом однієї людини. Допомогти проекту: гривневий рахунок 4149 5100 9101 3567
євровий - 5168757402858452
Patreon
Ваш внесок допоможе не зневіритися в тому, що роблю вже 20 років. Дякую.
Екскурсійний супровід у мандрівці Кам'янцем-Подільським, Поділлям та Західною Україною в цілому: kamienczanka@gmail.com
© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю |
Розробник
|
|
|