|
|
Фортечна стіна в Чуфут-Кале. Стара листівка. |
Долина Йосафата в Чуфут-Кале Гравюра 1848 р. |
Вражаюче печерне місто, вражаючі пейзажі. 28 квітня 2007 р. |
Отже, Бахчисарай залишився позаду, як і Успенський монастир. Шлях веде через старі горіхові зарослі до балки Марьям-дере. На протилежному боці ущелини - кладовище російських солдат, що загинули тут в 1854-1855 рр. Збереглися монументи генерал-адьютанта П.Вревського та генерал-майора П.Веймарна.
План-схема мертвого печерного міста Чуфут-Кале |
Це не єдиний цвинтар при дорозі - є ще кладовище 170 радянських солдатів, що загинули в квітні-травні 1944 р., коли Крим було звільнено від німецьких загарбників.
Далі дорога веде повз вже неіснуюче село Маріамполь.
Подекуди під час підйому до Чуфут-Кале будуть траплятися завалені камери склепів могильника VI-ІХ ст. В 1950-1960-х роках ці поховання вивчав археолог В.В.Кропоткін і встановив, що віднайдені тут прикраси та побутові речі належать племенам гото-аланської культури. Дехто з похованих був християнином - про це свідчать віднайдені хрестики.
Та ось перед очима відкривається панорама мертвого міста. Його будівлі нависають над скелястим урвищем, не бояться висоти, кличуть підійти поближче.
Листівка радянського часу |
Загальна площа городища чимала - 38 га. Вистачить на кількагодинне дослідження. На менше і не плануйте.
Чуфут-Кале умовно можна поділити на три частини, які виникли в різні етапи існування міста: Бурунчак ("носик", "мисок" на кримсько-татарській мові), де немає будівель; Старе місто та Нове місто.
Висота плато, на якому розташоване печерне місто, над рівнем моря - 540 м. Та підйом долається досить легко (хоча обидва рази, що я тут була, ранніми квітневими ранками, незвичайно дошкуляла спека).
За деякими даними, фортеця виникла тут ще в VI ст. Зокрема так вважав відомий дослідник Крима А.Бертьє-Делагард. Хоча інші вчені (А.Білий, наприклад) називають більш пізню дату: ІХ-Х ст., а то й взагалі ХІІ ст. (В.Ф.Гайдукевич). Яка з версій найбільш близька до істини, дізначтися важко: замало залишилося письмових свідоцтв тих епох.
Можливо, фортеця взагалі використовувалася лише в важкі моменти, під час ворожих набігів, коли за її стінами ховалися пастухи з околиць разом з своїми стадами, а в інший час стояла пусткою - хто знає. Є свідчення, що саме так укріплення і використовувалося аж до XIV століття. Та з часом тут залишалося все більше і більше постійних жителів, з'являлися житлові будинки, ремонтувалися старі побудови. В XV ст. поселення досягло свого розквіту. Саме тоді сюди була перенесена столиця незалежного від Золотої Орди Кримського ханства Хаджі-Девлет-Гірея.
Люди продовжували мешкати тут аж до ХІХ ст., саме тому багато споруд, особилво культового призначення збереглися тут досить непогано.
Так було на початку ХХ ст. |
Перша письмова згадка про Чуфут-Кале належить до 1298-1299 рр. Тоді фортеця, щоправда, називалася Кирк-Ор (Сорок замків). Її, як і інші поселеня Таврії, зруйнував емір Ногай під час міжусобиці в Золотій Орді. Можливо. саме Чуфут-Кале описав і монах Рубрук, що подорожував Кримом в 1253 р. і згадував сорок замків, що розташовані між Херсонесом та Судаком.
В 1321 р. арабський географ Абульфеда писав, що Кирк-Ор використовують алани в разі нападів на їхні поселення ворогів. В середині XIV ст, в часи правління хана Джанібека, фортецю захопили татари. Якийсь час укріпленням на мису володіли беї Яшлавські.
Коли в кінці XIV століття Золота Орда почала потихеньку агонізувати, фортеця слугувала резиденцією деяких претендентів на ханське звання.
В 1420-х роках Чуфут-Кале кілька років володів Девлет-Берди, дядя першого кримського хана Хаджи-Девлет-Гірея, який і переніс свою столицю з Солхата в Кирк-Ор. З 1430-х і до 1400-х років саме Кирк-Ор був резиденцією кримського хана.
Про те, що місто зростало, свідчить і грамота (ярлик) хана Хаджи-Гірея від 1459 р., де згадуються мусульманська та християнська міські спільноти, іудейська громада. Наступний ярлик, виданий ханом Менглі-Гіреєм, згадує ще й вірменських поселенців в Кирк-Орі.
З 1454 р. тут існував монетний двір.
На початку XVI ст. через політичні зміни ханська резиденція переноситься спочатку в Салачик (Старосілля), а пізніше в Бахчисарай. Кирк-Ор продовжує існувати як могутня фортеця, яка може приютити хана в часи міжусобиць. Остаточно татари покидають місто наприкінці XVI - на початку XVII століть. В середині XVII ст. Кирк-Ор покидає й вірменська громада. Залишаються лише караїми.
Саме тоді змінюється і назва поселення: спочатку це просто Кале (фортеця, з 1608 р.), а пізніше - Чуфут-Кале (Іудейська фортеця). Ще один варіант назви з XVII столітя - Джевхер-Кермен (фортеця коштовностей) - не прижилося, хоча й увійшло в історію завдяки згадкам в подорожніх описах відомого мандрівника того часу Евлія Челебі.
Караїми, що залишилися в укріпленні, були - як і всі іудеї - людом торговим. Крамниці свої тримали в новій столиці Бахчисараї, але перебувати їм там дозволялося лише до заходу сонця, після чого вони мусили покинути місто. Станом на кінець ХVIII ст. в Чуфут-Кале нараховувалося близько 200 будинків.
Та коли Крим було приєднано до Російської імперії, жителі міста почали покидати Чуфут-Кале, переселяючись до Євпаторії чи Феодосії. Саме в перше з названих міст перенесли духовне правління караїмів та їхню друкарню. В середині ХІХ ст. Чуфут-Кале остаточно залишився без жителів. І зрозуміло начебто: на плато не вистачало ані земель для сільгоспробіт, ані води, плюс ще й заборону на проживання в Бахчисараї було ліквідовано в 1783 р.
Вид з Чуфут-Кале на Бахчисарай і околиці. |
Вже в ХІХ столітті розвалини печерного міста стають об'єктом уваги туристів та романтиків. Тут побували Олександр Грібоєдов, Адам Міцкевич, Василь Жуковський, Леся Українка, Михайло Коцюбинський, Максим Горький, Олексій Толстой, Джеймс Олдрідж. Це з пиьсменників. Художники теж бували: Василь Крамськой, Ілля Рєпін, В.Сєров, Є.Нагаєвська та інші.
Напевно, їм не довелося викладати за оглядини руїн грубі гроші. Білети в Чуфут-Кале - недешеві. В 2006 р. просили 10 гривень з дорослого за вхід, в 2007-му - вже 12. Але до журналістського посвідчення поставилися з розумінням, за що працівникам велика дяка.
За кілька годин ми облазили більшу частину печер, бачили кенаси, ворота Орта-Капу та садиби Фірковича (1787-1784) та "Чал-Борю" (Сивий вовк, XVIII ст.), колодязь, судилище, вали та господарські приміщення... Табличок на об'єктах вистачає, так що й самі все прочитаєте. :) А поки дивіться картинки.
Садиба Фірковича |
|
|
|
|
|
|
|
|
Брама і вулиця печерного міста |
Стара дорога |
Ящірок тут багато. |
Види судилища та інших приміщень |
Колодязь |
Печери Бурунчака |
Таблиця на одній з кенас |
А от і самі кенаси |
Фотогенічно |
Дюрбе Ненгеджан |
З книги "Пещерные города Крыма" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|