Карта
Кадастрова карта Устечка (1826)
48°46′6″ пн. ш. 25°36′12″ сх. д.
Колишнє містечко це заліщанське Устечко, а зараз там лише 881 житель. Саме звідси для тих, хто сплавляється Дністром, часто починається шлях до найгарнішого місця України. До нього - 3 км.
Сплави Дністром без Устечка? Це зараз майже нонсенс. В селі навіть планували в 2011 р. облаштувати регіональний центр водного туризму - не в курсі, чи з того щось вийшло, але держава виділила на нього 500 тис. гривень. В планах - готель, кафе, велопрокат, прокат катамаранів, кінні прогулянки берегом.
Село вдивляється у власне відображення в Дністрі, з заздрістю поглядає на високий протилежний берег - там вже Городенківський район Франківщини, а ще там є рекреаційна зона, де можна залишити автівку - і прогулятися мостом. Все одно ж захочеться - дуже вже тут гарно. Дуже.
І міст кльовий, нехай і не той, що колись пов'язував Устечко з Михальчем - від того, викладеного польською бруківкою, лише опори збереглися. Цей - made in USSR, початок робіт - 1978 р. Ходять вперті легенди, що старий підірвали для зйомок фільму про партизанів. Той міст помирав кілька разів - як зомбі в фільмі.
Спочатку його підірвали польські військові у 1939 р. Керував бригадою саперів капітан Мажис (Marzys). На тому боці вже стояла шеренга радянських танків. Не стріляли - пропускали транспорт з людьми, що евакуювалися. Частина танків форсувала Дністер нижче мосту і пішла на Городенку. Міст поспіхом підлатали у березні наступного (? чи 1941-го?) року (якраз Дністер вийшов з берегів, форсувати іншим чином було дуже важко) вже радянські сапери, закидавши зруйнований парапет усім, що потрапляло під руку, але міст простояв недовго. Андрій Мельничук пов'язує руйнацію № 2 з катастрофічною повінню 1941 р., хоча й авіація додала - три радянські літаки літали над мостом, намагаючись влучити точно в опори - з шостої спроби вдалося. За іншими даними, міст підірвали у березні 1944 р. нацисти, коли відступали. Може, це була смерть мосту № 3.
Після війни міст начебто знову підремонтували, але не дуже якісно - сяк-так він прослугував до 1970-х, а потім безславно помер під час льодоходу у 1980 р. Чи все-таки під час кінозйомок? Хто знає. Потрібно було новий - за нього і взялися. В інеті є схема цього залізобетонного коробчастого мосту (33+8х42+33м), змонтованого конвеєрно-тиловою зборкою, з монолітними опорами. На той час це був один з найбільших мостів у Європі - принаймні так стверджують місцеві. Ще кажуть, що проектувальники нового моста наробили помилок, через що споруда понад декаду стояла закритою. Дотягували додаткові арматурні канати молдавські мостовики на початку 1990-х. ГКЧП, совок сконав - нещасні мостовики додому, до якого рукою подати, мусили повертатися аж літаком через Київ.
Сучасні опори мосту досить високі - і витримують повені на Дністрі, а от село від них час від часу страждає.
Поселення відоме з 1590р. (за іншими даними, з 1414 р. як Устє), коли воно входило до Кам'янецького повіту. В 1600 р. належало магнатам Язловецьким, з ХІХ ст. - до ключа князів Понінських, власників Червоногруду, на початку ХХ ст. - до Любомирських. Через Устечко проходив своєрідний чумацький шлях, котрим возили сіль з Косова на Поділля.
Люстрація 1664-1665 р., коли Устечко належало галицькому старості Андрію з Потока Потоцькому, згадує, що в той час містечко було майже цілковито зруйновано - залишилося лише кілька убогих хат.