|
|
Стара казка подільського Вербовця. 28 вересня 2014 року. Хатинка мене таки дочекалася. |
Церква Покрови (1821-1832) у Вербовці Ушицького повіту. Фото Юхима Сіцинського. З книги "Пам'ятки архітектури Подільської губернії" (Харків - 2013). |
Координати: 48°43′32″ пн. ш. 27°25′57″ сх. д.
Біля 600 жителів. Перша згадка - 1439 р.
Карта
Вербовець приймає на себе подільську естафету біля кордону з Хмельниччиною - і тримається гідно. Я запримітила його ще у 2007 р., коли їхала повз село у Могилів-Подільський - око зачепилося спочатку за пасторальну хатку під очеретяним дахом на в'їзді у Вербовець, а потім за шикарно поставлену церкву на виїзді з поселення. Ні костелу, ні синагоги я в той раз не роздивилася, але хатка залишилась десь всередині, "на зворотньому боці повік" (десь так було в Набокова, здається?). Час від часу вона нагадувала про себе, бажання встигнути і побачити її нарешті втілилося у реальність 28 вересня 2014 року - я відправилася на це blind date з Грицем і мамою, але повноцінного знайомства не вийшло. На серпантині не дуже машину зупиниш - небезпечно. Зате на всі інші цікавинки Вербовця поглянула. До хатки підійшла вже у 2015 та 2016 рр. А зиму 2016-2017 хатинка вже не пережила. Завалилася :*(.
Костел у Вербовці - доглянутий |
Вербовець - еталонне Східне Поділля, практично ідеальне. Таким от воно і має бути: аграрна м'якість пейзажу; світлі нестрашні ліси; радянських ще часів брами у квітах та оленях; гірські серпантини без гір - тут все головне відбувається внизу, "по долу", а не на вершинах, бо і немає їх, тих вершин; достатня кількість архітектурних метрик давності власної історії у містечок і сіл. Не у всіх, звичайно, але це останній фронтір насичених подорожей, які не дуже й треба планувати - все одно за годину дороги автівкою чи бусом натрапиш на щось варте уваги.
Тим дивніша ситуація з Вербовцем - туристи тут не водяться. Такі пейзажі, і костел он який, і синагога, а як чудово видно Покровську церкву із серпантину на Муровані Курилівці (до них всього кілометрів сім, і там бундючний палацовий комплекс Комарів) - а туристів немає.
Будуть, думаю. Колись.
Вербовець зовсім не виглядає на свої... ні, не роки, а статистичні дані. 500 жителів? Всього? Та тут площа ледь не більша за райцентр, Курилівці! Та тут все ще відчувається дух нехай не міста, але містечка - поліетнічного, з жидівськими крамницями, з ехом органу в недільний ранок, з українськими хатками під очеретяними дахами. Але Sic transit gloria mundi - і вербовецькі кращі часи вже десь у кращому світі.
Глибокі яри, подільські гори навиворіт, тут нависають над річечками Батіг і Батіжок, такими прикро-маленькими, що і не згадаєш їх після візиту в село. Певно, і справді вони в'юнкі та тонкі, як батоги у пастуха. Високі ці глинисті береги захищають Вербовець від холодів, але й завдають клопоту в сніжні зими - навіть думати не хочеться, як на серпантинах ожеледицею важко автівкам, як течуть брудні струмочки на селянські обійстя і Вітрянки, і Пеці в дні сильних злив. Вітрянка і Пеця - назви вербовецьких кутів, як добре, що стаття про село у Вікіпедії настільки докладна :о)
Звідти й дізнаєшся, що з 1566 р. Вербовець був власністю Роха Горецького, а потім Станіслава Горецького. Саме Станіслав 7 червня 1607 р. і отримав від короля Сигізмунда ІІІ право утворити тут місто - зрозуміло, пообіцявши укріпити поселення замком, а міщан звільнити від податків на 12 років. Місце ж стратегічне, Волощина поруч, замок не завадить. Магдебургія йшла в комплекті з гербом - рука з мечем замахувалась на когось на червоному полотнищі. Суто міський привілей на ярмарки реалізувався у Вербовці двічі на рік - на Вознесіння та в понеділок після дня св. Лаврентія місто ярмаркувало по 8 днів поспіль. А щотижня у четвер влаштовувались менші базари. На той час у щойно ствреному містечку проживало 1144 православних, 583 католики і 1934 іудея.
Герб Вербовця |
Так, іудеїв у Вербовці було завжди багато - поки в Другу світову нацисти не знищили їх всіх. Всіх - крім одного. Був ковалем, міг знадобитися. Його застрелили вже коли нацисти відступали з України.
Місцеву юдейську громаду старожили все ще пам'ятають - чорняві волоокі люди у іншіому, не сільському одязі, мешкали поруч, хоча диффузія між різними етно-громадами майже не відбувалася. Можливо, й через мовний бар'єр - сини Ізраілю говорили на ідиш, хоча й знали українську та польську, а часом і російську мови. Українці ж, хоча й наймалися у єврейські майстерні чи господи працювати, ідишу не розуміли. Іудеї були майстрами і лікарями, часто - чоботарями. Кашкети відрізняли їхніх чоловіків від посполитих українців та поляків, жінки ж вдягали довгі сукні та спідниці, які були набагато ошатнішими за буденний одяг селян-християн. Вербовецькі називали сусідів-іновірців "хабе" - і до цього часу неслухняну корову виганяють з чагарів з криком "Куди полізла, хаба!" А ще лякали дітей страшилками про виготовлення маци, для якої - ну звісно - потрібна була кров християнської дитини. Дитину начебто кидали у бочку, набиту цвяхами - і перекатували її з боку на бік. Але якщо дитина була худенька, її спочатку відгодовували цукерками. Не здивуюся, якщо ці страшилки до цього часу живуть в народі.
Конфесійна різноманітність, одначе, мала свої відтінки. Католики, православні та ізраїльтяни здавна навчилися терпіти одне одного, а от до "штундів"-протестантів, котрі з'явилися у Вербовці ще в царські часи, ставилися злегка вороже, не розуміли їх і не любили. Зараз все змінилося - і на фундаментах старого жидівського будинку вербовецькі баптисти звели свій будинок молитви. Символічно.
Так, щось від теми відволіклись. Продовжимо середньовічною історією.
Засновник містечка відзначився при взятті Смоленська, за що король у 1616 р. записав Вербовець його дочкам Софії, Маргариті, Катерині, Єлизаветі і Дорофеї. У 1629 р. Вербовець і частина Бахтина належали вже Стефану Волянському. В часи Хмельниччини і містечко, і його замок, і місцеві католики та іудеї сильно постраждали від козаків. Православні ж самі повтікали куди могли від козацької люті. Люстрація 1665 р. стверджувала, що у тодішнього власника міста, галицького хорунжого Стефана Злочівського, не було жодного селянина.
1708 р., коли Вербовець належав Олександру Грущинському, його ще раз зруйнували козаки. В середині XVIII ст., коли старостою був Раденський, у Вербовці нараховувалось 144 двори. Містечко знову оживало: тут рубали ліс, добували поташ і селітру.
За другим поділом Польщі Поділля відійшло до Російської імперії, та місцевий власник Броневський відмовився підписувати homagium на вірність цариці. Мав на кого рівнятися - власниця Мурованих Курилівців Катерина Коссаковська теж не підписала, бо Росію ненавиділа. Ну, але в Коссаковської були зв'язки - і маєток залишився за нею, а от Броневському пощастило менше. Вербовецьке староство у шляхтича відібрали і продали Дмитру Трощинському.
Певний час (після 1796 р.) Вербовець був навіть центром повіту. Станом на 1797 р. тут мешкало 1394 християнина та 1242 іудея. У 1804 р., коли було утворено (Ново-)Ушицький повіт і Вербовець втратив свій статус, містечко купив граф Собанський. Ще за три роки до Вербовця приписали села Житники і Дурняки (зараз Любомирівка), трохи пізніше - Ставчани і частину Бахтина.
Осінні квіти у вербовецькому костелі |
Кріпацтва тут не знали - брали у поміщиків в оренду землю. З 1832 р. діяла міська Дума - її приміщення потім ще довго слугувало сільрадою. У 1885 р. у Вербюовці запрацювало міністерське однокласне училище. З 1899 р. - церковна школа грамоти для дівчат.
Міський дух ще вгадується у чималій синагозі - певно, з ХІХ ст. Вона стоїть напроти школи, в самісенькому кінці серпантину - і дивно, як у неї не в'їжджають місцеві джигіти, котрих не зупиняють навіть численні ями та плавуни. У ній спочатку влаштували сільський клуб, та він був якимось не надто щасливим, тому вже давненько там спортивні зали і шкільна бібліотека - ну, хоч так. Споруда, яка живе, має шанс вціліти - це особливо яскраво помітно на контрасті з цілковитими руїнами олійного заводу і млина поруч. Певно, саме тут стояли заїзди єврея Бреймана, які згадує Вікіпедія. Зараз в пустках вікон час від часу вигулькує фантасмагорією грива білого коня.
Чималенький будинок емігранта Урця пристосували під школу - все одно йому в Америці він вже не потрібен. Ще одна двоповерхова кам'яниця, в якій жили сестри Марфа Боржемська та Домна Марчинська, теж працює частиною сільської школи. Промтоварний магазин розмістився у будинку Пілгаєцького, колишню церковну плебанію перетворили у інтернат.
Покровська церква (1821-1832, зведена на місці згорілої у 1820 р. дерев'яної святині) зараз мало схожа на свій портрет, зроблений Юхимом Сіцинським - в його часи ще не було прибудовано бабинець і високу дзвіницю з натяком на синодальний стиль.
Дві стіни на березі Батіжка, начебто залишки зруйнованого землетрусом костелу, я не бачила.
Костел Михайла Архангела зведений на старому замчищі у 1802 р. Я поблукала навколо храму і новенького доглянутого монастиря сестер-служниць, обійшла їх - ніяких натяків на фортифікації вже немає. Спочатку (з березня 1990 р., начебто) монахині та священик мешкали у 150-річній плебанії, котра встигла побути і сільським садочком, і конторою колгоспу, і приватним помешканням. Зараз, після пожежі і ремонту, плебанію годі пізнати. На подвір'ї викопали 30-метровий колодязь.
Первісний костел був колись дерев'яним, зведеним на кошти польського короля Сигізмунда ІІІ - і було це в 1607 р. Вже у 1717 р. він був руїною - тож у 1752 р. святиню відновили. Храм згорів у ніч на Пасху 1798 р. від розведених святкуючими селянами вогнищ. Громада зібрала кошти на мурований костел, який аж у 1829 р. консекрував єпископ Ф.Мацкевич. В 1909 р. споруду реставрували, у 1920-1960 рр. храм не діяв. Вже в часи незалежності, за священика Вілька, було відреставровано споруду.
В костелі щоліта відбуваються дитячі "оази" - своєрідні табори з католицьким ухилом для дітлашні з кількох областей.
Хатка під очеретяним дахом, мій вербовецький маячок, у жодний перелік пам'яток архітектури не потрапила - та все ж мене дочекалася. Побачила її мама - вже коли ми покидали село. Вона вигулькнула десь з-за дерев, самотня, в казковому мереживі з дикого винограду, вже десь під кінець серпантину, вже майже нагорі. Я дуже скиглила і прохала зхупинитися, та на такому повороті і на такій дорозі це було неможливо. Тож мрія сфотографувати Гриця гномиком на ґаночку старої хатки так і лишилася мрією. Буде за чим повернутися у Вербовець.
|
|
|
|
|
|
|
|
Вербовецькі панорами |
Помираюче мистецтво соціалістично-мозаїчної зупинки |
Монашка тихо грала на гітарі |
Вербовецький костел |
Монастир сестер-служниць |
Церква у Вербовці |
В синагозі - спортзал |
Будинок Урця став школою |
Було колись містечко Вербовець |
Дивний пагорб |
Лісок на околиці |
На майже гірському серпантині |
Прощавай, Вербовець |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|