|
|
|
|
Алегоричні фігури вітають прибувших до Львова |
Види ан фас. На деяких шляхом монтажу, прототипу фотошопа, накладено зображення автомобілів - бо так модно і престижно. Цікаво порівняти другий і третій кадр: те саме фото з тим самим чоловіком на першому плані, а вже вуличний трафік - в залежності від амбіцій того, хто займався монтажем. А ось трамваї на першому та останньому знімку виглядають цілком органічно. |
Найфотогенічніший вид - в три чверті. Двірець позує не лише фотографам, а й художникам. А тепер з іншого боку... Зверніть увагу на кількість фіакрів, що очікують на прибулих в вагонах. Не тільки тепер важко вийти з вокзалу без постійних зачіпань: "Таксі, дєвушка, таксі!.." На третьому і фіакр, і засіб пересування для не дуже заможних - трамвай. |
Дебаркадер - чудо інженерної думки зламу століть. Якщо не помиляюсь, створений в 1901-1903 роках. Він все ще існує. |
1 квітня 2005р. |
Львівський вокзал цілком заслужив на свою назву - Двірець. Бо від палацу тут так само багато, як і від транзитно-перевалочного пункту, де заклопотані і знервовані приїжджі налітають на тих, хто від'їжджає - і все це серед таксистів, міліціантів і вантажників багажу.
Навіть площа, де стоїть головний львівський вокзал, носить назву Двірцевої. Все вірно. Пишний декор, маса алегоричних скульптурних постатей, вишуканої форми дах, величезні вікна, навіть щось на кшталт атріуму - скляна темно-жовта стеля в головному залі. Хай не Версаль, але й не сіра бетонна коробка. Знаєте гарніший вокзал в Україні? Претенденти на таке звання, звісно, є - Жмеринка, скажімо, чи Чернівецький вокзал... Але Львів в два рахунки з ними розправиться: з першою -своєю австро-угорською вишуканістю, з другим - значно більшим розміром.
А ще львівський двірець має козир в рукаві - дебаркадер (крита платформа) зі скла та сталі, виготовлений чеськими майстрами. Їх на всю Європу - на пальцях однієї руки перелічити. Читала колись, що його конструкція була унікальною на часи створення (1903). Вірю.
Дебаркадер, гордість міста, порівнювали з павутинням, розтягнутим на стеблях, що ростуть з бетону. Трохи моторошна, але образна метафора.
Зараз про його архаїчність нагадують лише розміри: сучасні потяги значно довші за ті, що курсували між Львовом і Чернівцями чи Віднем в 1900-х роках. Всі вагони під "навіс" не влазять.
Білет займу 1866 року на будівництво залізниці Львів-Чернівці. |
Зрозуміла річ, львівський вокзал - не перший. Двірець-попередник з 1861 року давно вже пішов у небуття. Стояв він на місці сучасного приміського вокзалу, і після 1866 року отримав в народі назву Чернівецького. Як він виглядав, можна побачити тут.
Преса так писала про нього:
"...що стосується головного будинку, то це - одна з найкращих споруд в Європі. Довжина його 70 сажнів, а ширина - 10 сажнів... (австрійський сажень дорівнював 1,8965м). В майбутньому він служитиме відправним пунктом для чотирьох залізниць: зі Львова до Кракова, до Чернівців, до Бродів і до Томашова, яких загальна довжина становитиме 110 миль".
Його спорудження закінчили у жовтні 1861р., а за місяць, о 10 ранку 4 листопада, в день іменин архікнязя Карла Людвіга, довгоочікуваний поїзд виїхав з Пшемисля. Його тягнув новесенький локомотив "Ярослав". Столиця Галичини і Лодомерії мала нарешті залізничне сполучення.
Процитуємо "Gazetu Lwowska": "Після довгого очікування наближається радісний день, від якого починається і в нас регулярний рух на залізниці ім. Карла Людвіга. Вона безпосередньо з'єднає Львів з цілою мережею європейських залізниць. За допомогою залізничних шляхів Східна Галичина поєднається з цивілізованою Європою... утворить шлях, що проляже від східних кордонів Австрії аж до узбережжя Адріатичного моря. Столиця краю, як і взагалі Галичина, відтепер матимуть допуск до збільшення активності промислу і полегшеної торгівлі".
Вокзал невдовзі після відкриття. |
Вокзал, який зараз є головними львівськими дверима у світ, спорудили за два роки (досить швидко!) і урочисто відкрили 26 березня 1904 року. На той час це був один з найбільших та найзручніших вокзалів Європи.
Потреба в новому двірці на початок ХХ столітя таки назріла: через місто йшов великий пасажиропоток, компактний Чернівецький вокзал не вміщав всіх подорожуючих.
Потрібен був новий Двірець. До справи підійшли серйозно: серед львів'ян провели референдум (!), де саме потрібно розмістити новий вокзал. Серед запропонованих місць були і центр міста, і ріг теперішніх вул. С.Бандери і вул. О.Невського, і верхня частина Єзуїтського саду (парк поруч з університетом). Місце, на якому зупинились, було обрано не в останню чергу через відносну дешевизну ціни на земельну ділянку.
Провели й тендер проектів. Над проектом-переможцем працювали архітектори Купріянов, Садловський і Заріцький. Скульптурне оформлення головного порталу виконали знані львівські скульптори Петро Війтович (саме він створив алегорії Львова та залізниці, що тримають картуш з гербом міста) і Антоні Попель (його фігури "Торгівля" і "Промисловість" розміщені в нішах поруч з головним входом), а основні будівельні роботи – широковідома фірма професора Івана Левицького. Дах проектували чеські майстри.
Довжина львівського двірця - 150 м. Споруда раніше була одноповерхова, в стилі віденської сецесії. Це вже пізніші перебудови після руїни Другої світової внесли свої корективи в чистоту стиля.
Зліва розміщалися господарські приміщення і багажне відділення, праворуч пізніше звели пошту. Фасад було помальовано на біле, купол і браму - на зелене.
За ескізами автору проекту двірця, Владислава Садловського, краківська фабрика Ю.Горецького виконала головну браму з кутого заліза, прикрашену рослинним орнаментом. Гнучкі ліани нагадували й ковані поручні п'яти кас першого та другого класу - флористична закоханість модерну проявила себе по повній програмі.
А що всередині? Вокзал був обладнаний найновішими досягненнями технічної думки: вентиляція, електричне опалення, 70 електричних годинників, електроліфти для працівників, електричне освітлення. П'ять підземних тунелів вели на перони. Ну і ідеальна чистота, звичайно.
Праворуч розташовувався вхід до пошти, телеграфу і телефону. Ліворуч - спочатку газетний кіоск, далі тютюнова крамничка. Далі - вестибюль, прикрашений фресками з історії розвитку транспорту, вітражем "Архангел Михаїл" та ліпними орнаментами.
Tygodnik Ilustrowany, 1867 |
Зараз багато вокзалів приходять до того, що почекальні, ці лімби подорожнього життя, ділять на пекло безкоштовних та рай платних залів. Після кількох десятиліть загальної урівнялівки історія провернулася на 360 градусів: так було і столітття тому. Пасажири першого і другого класу могли відпочити на гарних кріслах в спеціальних залах, прикрашених ліпниною, чи ресторані. А для тих, хто подорожував третійм класом, почекальню оформили в фольклорному стилі. В принципі, логічно. "Третьокласникам" заборонялося заходити через головний вхід: їх путь лежав відразу через підземний перехід до 5-го перону, звідки відправлялись приміські потяги.
Для віп-персон була своя, цісарська (або депутатська) зала.
Під час війни вокзал - мішень для ворога. В 1916 році двірець бомбардували. Небезуспішно. В 1919 році - знову руйнація. Фасад дивом вцілів.
Під час відновлення споруди в 1930 році двірець підріс на один поверх - а за 9 років, в перший день війни, 1 вересня, бомби знову поцілили у вокзал. В 1941 році від бомбардувань сильно постраждав дебаркадер. Після війни споруда була в такому жахливому стані, що йшли розмови навіть про зведення нового вокзалу.
До сторіччя, яке відзначалося в 2004 році, двірець грунтовно відремонтували. А на літографії поруч можна побачити попередника теперішнього львівського вокзалу зразка 1867 р.
|
|
|
|
|
"Замки і храми України" - некомерційний cайт, що підтримується фактично силами і ентузіазмом однієї людини. Допомогти проекту: гривневий рахунок 4149 5100 9101 3567
євровий - 5168757402858452
Patreon
Ваш внесок допоможе не зневіритися в тому, що роблю вже 20 років. Дякую.
Екскурсійний супровід у мандрівці Кам'янцем-Подільським, Поділлям та Західною Україною в цілому: kamienczanka@gmail.com
© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю |
Розробник
|
|
|