English   Контакти   Книги   Новини   RSS   Галерея   Телетайп   Населені пункти   Типи об'єктів   Топ-13   Блог   Guest-Up-Oh?  
Белелуя
13 січня 2015 р.
Белелуйська маланка, напевно, і є найцікавішим історичним спадком села.
Бо місцева дерев'яна Успенська церква (1843-1844 рр.) хоч і симпатична, та все ж ен надто унікальна.
Белелуя. Успенська церква.

Координати: 48°29′55″ пн. ш. 25°28′39″ сх. д.

1,5 тис. жителів.

Карта

 

Назва у села не покутська. з румунськими якимись нотками. Тільки немає тут румунів. просто в XVII ст. татарський лобуряка Бен Алуй повертався із загоном з-під Галича з награбованим, але застряв у болотах біля сільця Дубрава. Хто з татарів не потонув, був убитий місцевими жителями. А про село начебто потім казали: "Там, де вбили Бен Алуя", "Вбили Луя". От так і маємо Белелую.

Маланка у Белелуї - напевно, одна з найпотужніших у Івано-Франківській області. Я великий фанат маланок, тож знаю, про що говорю: маланка у Белелуї - поки що ЄДИНА з усіх бачених мною маланок, у якій переберійно-вульгарний елемент відсутній як клас. Ніяких масок тимошенко, клінтона чи шрека. Лише ті персонажі, котрі споконвіку були у маланці. Коза. Ведмідь. Смерть. Чорт. Жид. Маланка і Василь. Покутський колорит відчутний в образах сусідів - Гуцула і Гуцулки. 

Белелуя - це Покуття на межі з Гуцульщиною і Буковиною, вкрай смачний з етнографічної точки зору край - але український. Тотально український. 13 січня 2015 р., коли я вперше побачила місцеву маланку не на фестивалі у Чернівцях, а в її природному середовищі, мені було особливо цікаво і з цього приводу теж - переважно я знаю звичаї румунів та молдаванів України, бачила трішки подільської маланки, понівеченої російською попсою, а от покутська у чистому вигляді - вперше. Супер. 

Маланка і Василь із Белелуї
Маланка і Василь із Белелуї

Місцева маланка житеме ще довго - тому що дарує селянам велику втіху.  Жива емоція - ох, ви навряд чи уявляєте, ЯКА це зараз дивовижа і яка рідкість. В Белелуї перемогам свого кута радіють і старі, і малі. Жінки у весь голос кричать "Великий Кут!!!!" чи там "Берестів!!!", діти верещать від захвату, чоловіки свистять, розмахують руками і часом матюкаються. Не дивлячись на дітей, на жаль. От це ми зарахуємо у белелуйські мінуси.

У солом'яні ведмеді йдуть лише кремезні і сміливі. Це їхній власний вибір - носити на собі важкий костюм (вага його часом складає 50 кг). Битви ведмедів - дуже видовищні. У очеретяних ведмедів з Белелуї немає крил, але вони таки літають - переможця ведмедячих боїв підкидають у небо. Потім вже йдуть двобої чортів, смертей і жидів. Інші персонажі, як от лікарі, маланки тощо, у дуелях участі не беруть. За старим звичаєм, під час битви суперник намагається просунути руку під пояс свого супротивника і повалити його на землю. Тому перед самим двобоєм ремені затягують якомога тугіше. 

До туристів селяни ставляться навдивовиж приязно - я не звикла до такого у своїх мандрах. мені навіть ніяково було. Хороші тут люди живуть. На сільському ристалищі можна було вдосталь надивитися на костюми маланкарів - і наслухатися гарячих вигуків підтримки від публіки.

Встигла зайти з маланкою Великого Кута лише до одного обійстя, але все ж почула - тут співають отих класичних маланкарських пісень, котрі в інших куточках вже почуєш хіьа на уроках музики у школі. Маланкарі, зрозуміло, всі неодружені і юні, а от співають їм цілком дорослі, часом навіть трішки літні чоловіки. І це супер. Зв'язок поколінь. Щоправда, одна ниточка з цього зв'язку останнім часом порвалася. Раніше маланок у селі було чотири: по одній з кожного кута і четверта, з одружених вже чоловіків. Та не билася, а лише ходила віншувала. "Створювала атмосферу", як мені розповів один з жителів Белелуї.

Зараз на майдані борються між собою маланки трьох белелуйських кутів, а доросла маланка десь розчинилася у минулому, як цукор у стакані теплого чаю. 

Існуючі ж маланки борються у три раунди: Великий Кут - Соківна

Великий Кут - Берестів
Берестів - Соківна

Жодного матеріального інтересу. І в приїжджих гроші не клянчать, як в Усті чи Чорториї, і самі за перемогу мають лише лаври, а не золото. Ну, ще право першим провести дискотеку. Все.
Така відірваність ритуалу від мамони дуже дивує. Приємно дивує. 

 

Ну а церква Успення Богородиці (1843-1844)... Про неї теж можна сказати кілька хороших слів. Ще не так давно вона була вкрита жерстяним панцирем як лицар-невдаха. Після ремонту храм став виглядати значно краще. Белелуйька парафія існує з 1763 р., тож це не перший сільський храм. З 1873 р. місцева парафія була "наділена відпустом", а у 1911 р. відпуст відновили. 



Успенська церква
Успенська церква в Белелуї. 2015 р.
Успенська церква в Белелуї. 2015 р.
Маланка кута Берестів
Маланка кута Берестів. Белелуя
Old pagan festivities of Malanka in the village of Beleluya in Ukraine
Маланкарі йдуть на битву
Маланкарі йдуть на битву
Битви ведмедів і чортів
Битви ведмедів і чортів на белелуйській маланці.
Белелуя, маланка. двобій чортів.
Солом'яні ведмеді з Белелуї під час битви
The battle of devils during the pagan ritual of Malanka in the village of Beleluya in Western Ukraine
The battle of straw bears  during the pagan ritual of Malanka in the village of Beleluya in Western Ukraine
Реакція глядачів
Реакція глядачів на битви маланкарів у Белелуї
Центр села. З ялинкою!
Центр Белелуї

"Замки і храми України" - некомерційний cайт, що підтримується фактично силами і ентузіазмом однієї людини. Допомогти проекту:
гривневий рахунок 4149 5100 9101 3567

євровий - 5168757402858452

Patreon

Ваш внесок допоможе не зневіритися в тому, що роблю вже 20 років. Дякую.

Екскурсійний супровід у мандрівці Кам'янцем-Подільським, Поділлям та Західною Україною в цілому: kamienczanka@gmail.com

© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю
Розробник