English   Контакти   Книги   Новини   RSS   Галерея   Телетайп   Населені пункти   Типи об'єктів   Топ-13   Блог   Guest-Up-Oh?  
Wien - Karlskirche
За минуле стоілття храм не змінився.
За минуле стоілття храм не змінився.
Дві американки, які спускалися зі мною в ліфті, захоплено шепотіли: "Elevator to Heaven!" Я ж лише дрижала від страху. :о)
Elevator to Heaven

Головне для мене барочне диво барочного Відня, столиці барочної Австрії. Чи не найсильніші враження від поїздки - саме від церкви св. Карла, Карлскірхе. Цю масивну храмину ви не проминете, повірте: зовсім поруч Рінг і знаменита віденська Опера. На Карлспляц, де стоїть собор, розташовані також супер-цікавий Музей Відня, павільони Отто Вагнера, Сецессіон і т.д. і т.п. Там ви будете! Тут перетинаються відразу три лінії метро: U1, U2 i U4. Вночі храм чудово підсвічується, а перед новорічними святами перед Карлскірхе шумить різдвяний ярмарок - з пуншем, ятками з ялинковими прикрасами, свічками і їжею, велетенським майжанчиком для дітей - і живою шопкою (свинки, овечки, козочки).

Про всяк випадок - от вам адреса: Karlsplatz,4.

 

УВАГА! Карлскірхе - один з небагатьох костелів Відня, за відвідини котрого доведеться заплатити. В грудні 2008 р. квиток коштував 6 євро. Бонусом до нього йшов аудіогід на англійській чи німецькій мові. В 18-00 починається служба - і туристів вже не впускають.

 

Траян, Карл Борромеї, Фішери фон Ерлахи і ангел-біблієненависник.

Старовинна поштівка

Для кам'янчанки  Карлскірхе виглядає дивовижно знайомим на вигляд, але на відміну від нашої Катедри, дві високі кручені колони поруч з собором аж ніяк не мінарети, а барочні імітації римської колони імператора Траяна. Колона в Римі, взагалі-то, одна, але для симетрії у Відні поставили дві. І символізують вони Постійність і Міць (бароко - епоха алегорій). Якщо мати час і бажання роздивитися барельєфи на колонах, побачимо багато страшних і сентиментальних сцен з життя міста, охопленого чумою. Саме в честь пам'яті тисяч жертв чуми, яка знущалася над Віднем в 1680-х (за іншими даними, в 1713 р.), і було споруджено велетенський костел. Вершечки кожної колони стережуть чотири хижі, але золоті пташки.

Ще один відсил до Риму - центральний овальний купол Карлскірхе, який своєю масивністю нагадує собор св. Петра у Ватикані. Он бачите, вершечок куполу? Над світловим ліхтариком, такий собі купол № 2? Піднятися можна аж туди: до головного куполу ліфтом (це буде 35 м), далі рипучими непевними сходами - майже до самого вершечку, а це 72 м. Вдень, певно, не так і страшно: сонце б'є у віконця, його відблиски додають хоробрості. Ввечері все дещо по-іншому.

Але побачити розписи, майстерно і, кажуть, дуже гармонійно і пропорційно виконані майстром з Зальцбурга Йоханом Міхаелем Роттмайром (Johann Michael Rottmayr) все-таки варто. Тим більш, це лише я так панічно боюся висоти :о). Площа розпису куполу вражає: 1 256 кв. метрів. Головний сюжет - апофеоз Карла Борромеї, звичайно ж (цей южет повторюється і на головному вівтарі). Є в розписі цікавий момент: ангел спалює... Біблію. Угу. Уявіть собі. Просто то ЛЮТЕРАНСЬКА Біблія. А австрійці - віддані католики.

Ілюзорну архітектуру писав італієць Гаетано Фанті.

 

Карлскірхе взагалі - суміш всього-всього з архітектури. Грецький портик. Римські колони, схожі на мусульманські мінарети. Дахи бічних каплць - як китайські пагоди. Самі каплиці - ренесансні. А разом вийшов шедевр бароко.

Ангели біля входу у храм символізують Старий та Новий Заповіти. На портику - чотири скульптури (Покаяння, Милосердя, Покора і Віра), а в центрі, на троні, Карл Борромей.

 

Колись поруч з Карлскірхе протікала річка з очікуваною назвою Відень, та зараз її забрали під землю. Ставок, в якому влітку віддзеркалюється барочне диво, взимку взагалі не існує: на його висушеній поверхні гудить різдвяний ярмарок.

Навіть на початку XVIII ст. проводилися тендери на амбіційні архітектурні проекти. Ось цей виграв в 1715 р. придворний архітектор і геній бароко Йоган Бернхардт Фішер фон Ерлах (Fischer von Erlach). Побачити проект втіленим в життя зодчий не встиг: добудовував храміну його син Йосип Емануель Фішер фон Ерлах вже в 1737 р. При цьому проект син дещо змінив.

З присвятою  храму якось нелогічно було мудрувати: правив якраз цісар Карл IV, батько Марії Терезії і заодно непоганий, кажуть, музикант, який навіть писав лпери і диригував оркестром з придворних, тому і церкву присвятили святому карлу - Карлу Борромеї. Музей при соборі (ах який симпатичний, нехай і невеликий!) теж так і називається: Музео Борромеї (Museo Borromeо).

 

В соборі відспівували відомого композитора Антона Брукнера. В церемонії брав участь інший геній - Брамс.

Не так давно собор пережив грунтовну реставрацію: і розписи, і головний вівтар були сильно пошкоджені часом. В 2000-2001 р. великими стараннями і не меншими коштами храм відновили.

Museo Borromeо

Один з експонатів

Про музей варто дещо докладніше розповісти.

Він дворівневий: спочатку ви підніметесь крученими спіральними сходами до стародавніх скарбів Карлскірхе, але не зупиняйтесь на цьому: вище вас чекає те, на що в українців - так вже сталося - немає імунітету. В мене на те ще й шалений голод.

Я про СУЧАСНЕ сакральне мистецтво. Там воно від не такого вже й сучасного (початок ХХ ст., славнозвісний А.Кокошка) до зовсім-зовсім сучасного. Є навіть кілька скульптур. Стилістично тут роботи і сюрреалістичні, і абстрактні, і гіперреалістичні. Всякі. Шалено шкода, що нас через виверти історії церковний модернізм обійшов стороною.

 

На першому рівні найдовше стояла перед "Святим сімейством". Можливо авторства Альбрехта Дюрера. Шедевр - чесно. Картину у Відень з Праги привезли хрестоносці. Крім традиційних Марії з немовлям, тут зображені Анна, дружина кайзера Маттіаша (див. фото в галереї поруч), а ліворуч - імператор Максиміліан І.  

Є ще вишитими вкрита квітами каппа (такий розшитий шмат тканини) з 1776 р., якою користовувалася Марія Терезія.

Центральний стенд містить речі, які належали безпосереньо св. Карлу Борромеї. Виявляється, в нього був симпатичний червоний кардинальський капелюх, скромна ряса - і смішні червоні капці.

Є ще позолочена мітра, п'ять вівтарних картин зі святими з 1730-1740 рр., кілька скульптур, мостранца з 1737 р., вся в дорогоцінних каменях, чаші тощо.

Інтер'єр.



Ввечері собор виглядає дуже ефектно.
Ввечері собор виглядає дуже ефектно.
Ввечері собор виглядає дуже ефектно.
Орган.
Орган.
Розписи куполу
Сучасне сакральне мистецтво в музеї. Так-так. Сакральне.
Сучасне сакральне мистецтво в музеї. Так-так. Сакральне.
Серед експонатів - дорогоцінні орнати та мостранци.
Серед експонатів - дорогоцінні орнати та мостранци.
Серед експонатів - дорогоцінні орнати та мостранци.
Тут навіть А.Дюрер є!
Тут навіть А.Дюрер є!
І кілька робіт А.Кокошки.
І кілька робіт А.Кокошки.
Грудень-2008.
Грудень-2008.
Грудень-2008.
Старі поштівки.
Старі поштівки.
Старі поштівки.
Деталі колон.
Деталі колон.
Деталі колон.
Модель собору.
Модель собору.
Експонати музею.
Експонати музею.
Cary Hauser. 1942

"Замки і храми України" - некомерційний cайт, що підтримується фактично силами і ентузіазмом однієї людини. Допомогти проекту:
гривневий рахунок 4149 5100 9101 3567

євровий - 5168757402858452

Patreon

Ваш внесок допоможе не зневіритися в тому, що роблю вже 20 років. Дякую.

Екскурсійний супровід у мандрівці Кам'янцем-Подільським, Поділлям та Західною Україною в цілому: kamienczanka@gmail.com

© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю
Розробник