Карта
В радянські часи це чимале (понад 5 т.ж.) село, населене переважно румунами, називалося чомусь Межиріччям (тут і справді межиріччя Серету та річки Чудей). Відоме поселення з 1707 р., а тут можна подивитися його герб австрійського періоду.
Село розповзлося вздовж дороги, що веде з заходу на схід, на кілька кілометрів - і ці кілометри воно таки є селом. А от центр в Чудеї - цілком собі австро-угорський, урбаністський. Тільки тут, та ще біля старого кіркута по дорозі на Красноїльськ, розумієш, що колись це було цілком собі містечко - з численною єврейською громадою. Кінець тої громади був страшним: в мережі знаходила англомовні спогади про жахливі вбивства євреїв тут у 1941 та 1942 рр.
На центральному перехресті, при дорозі стоїть показна будівля інтернату (в ньому, здається, працює й історико-етнографічний музей). Тут же піднімається Миколаївська церква, де, як на мене, поєдналися риси румунської та української архітектури: от вам і дух Буковини. Трохи далі від центру промайне за вікном башточка - не хвилюйтесь, ніяку пам'ятку ви не пропустите, це всього лише новий молитовний будинок.
В радянські часи в майже-прикордонному Чудеї містилася військова частина. Зараз як - не знаю.
Так як край це вже карпатський, старшокласники чудейської ЗОШ № 1 мають два уроки лісівництва на тиждень: в цих краях така наука ще й як згодиться.
Фанати залізниць назву "Чудей" можуть знати завдяки давній австрійській 760-мм вузькоколійці, зведеній між Чудеєм, Черешем, Давиденами, Гільчою і Кощуями (всього 23,1 км) у 1907-1908 рр. компанією "Bukowinaer Lokalbahnen". Вузькоколійка в цьому ведмежому куті була найвіддаленішою державною залізницею всієї імперії, але вона була потрібна імперії - тут було багато лісу, ліс треба було якось транспортувати. З 1 травня 1909 р. вузькоколійкою перевозили пасажирів одиноким щоденним потягом (вантажі возили вже з 15 жовтня попереднього року).
В румунський час (1919-1940) вузькоклійка з державної власності стала приватною, відійшла братам Адлесбергам, з 1944 р. - Чудейському лісозаводу. Вузькоколійку закрито в 1951 р. (за іншими даними, її просто розширили до нашої стандартної широкої колії).