|
|
Рогатинський Миколаївський костел, попа Роксолани, ноги Блеки |
В Рогатині аж два дерев'яних храми. А дзвіниць ще більше! Мурована церква св. Юра (Георгія) з дерев'яною дзвіницею стоїть при дорозі на Бережани. 17 серпня 2012 р. |
План Рогатина. З книги Г.Ранковського "Поділля" (Rewasz). |
Карта
Координати: 49°24′43″ пн. ш. 24°36′56″ сх. д. / 49.411944° пн. ш. 24.615556° сх. д.
Близько 8 тис. жителів.
Що подивитись поруч: Чесники, Приозерне.
Райцентр на півночі Івано-Франківської області, на річці Гнила Липа, в 32 км. на захід від від Бережан.
За однією з версій, саме звідси походила Настя Лісовська (1505 – 1561 рр.), дружина Сулеймана Красивого, відома всім як Роксолана (за іншими даними, її батьківщиною були Чемерівці на Хмельниччині). В жовтні 1999 року на центральній площі міста було встановлено пам‘ятник українському секс-символові, прикрашений бронзовими птахами, біля якого молодята зараз покладають квіти. З монументом пов‘язано багато історій. Ще за радянських часів по школах і підприємствах не раз збирали гроші на пам‘ятник Настуні. Люди гроші здавали, а монумент все не зводили. Куди поділися зібрані населенням тисячі - досі ніхто не знає. Тривалий час рогатинців намагались переконати, що не пасує встановлювати пам'ятник султановій коханці, професори зі Львова закликали витратити краще кошти на церкву тощо.
До речі, після виходу на екрани серіалу про Роксолану мешканці Рогатина почули себе глибоко ображеними. Обурило галичан не виконання і не сценарій – обурило те, що жодної сцени фільму не було знято в їхньому місті. Знімали навіть в горах Карпат, до яких звідси не так вже й близько, а в самому місті, де ще збереглися пам‘ятки архітектури того ж таки XVI ст. не відзняли ні одного кадру. Свою краянку в місті шанують. Скажімо, її іменем названо радіостудію місцевої птахофабрики “Рогатинська”. Це така іронія, хто не зрозумів.
Два храми середмістя Рогатина стоять майже поруч: греко-католицька церква Різдва Пресвятої Богородиці (XІІ?—XVІІІ ст.) та костел св. Миколая (XV–XVII ст.). 17 серпня 2012 р. Якщо придивитися, вдалині праворуч видно дерев'яну церкву у селі Підгороддя (?). |
Про вік Рогатина, стверджує "Львівська туристична газета" (яка чомусь вперто не хоче давати посилання на мій сайт, використовуючи при цьому і фотографії, і матеріали), говорить його назва. Міста, назви яких закінчуються на “-тин”, дослідники вважають найдавнішими.
Археологічні пам’ятки, знаряддя праці, посуд доби палеоліту та бронзи, статуї Велеса, Перуна, назви сіл (Перенівка, Замчище) свідчать про те, що Рогатин заснували на місці первісних поселень слов’янських племен. Одна з легенд про заснування Рогатина розповідає, що якось під час полювання дружина Ярослава Осмомисла заблукала в темному лісі. Аж раптом вона побачила оленя з великими рогами, який і вивів її з лісу. На тому місці, де княгиня побачила оленя, щасливий князь вирішив побудувати місто. З того часу олень став символом Рогатина, на його гербі поруч із латинською літерою R зображено ріг благородної тварини. Кам'янецькі легенди теж приписують вибір місця під місто оленям, але на гербі у нас зовсім інше.
Іконостас церкви в Рогатині. З книги "Імперія в словах і малюнках. Галичина" (1898) |
Перші письмові згадки про Рогатин датуються XII-XIV ст. Але ж історія - не зовсім точна наука, тому версій про часи з'яви міста існує кілька. Одні вчені твердять, що Рогатин – пізньосередньовічне місто, про яке згадують лише в пізніших документах. Може й так - але на території Рогатина до цього часу не проводили активних археологічних розкопок, які б підтвердили або спростували його давньоруське походження. Існує гіпотеза, що прото-Рогатином було місто Голодівка. Інші історики (в них як правило патріотизм трішки зашкалює) датують окремі рогатинські пам’ятки ХІІ-ХІІІ ст., опираючись не так на факти, як на власні переконання і віру в красу минувщини. Для цієї когорти оріфламою став напис, який знайшли у церкві Святого Духа: слов’янськими цифрами там виведено “1184”. Деяким цього достатньо, аби вважати це датою спорудження храму. І що нам до реальності!
Рогатин належав до міст, зайнятих польським королем Казимиром у 1340 році. Як фортецю його згадують 1366 року в листуванні з польським королем.
Як би там не було, можна майже впевнено датувати виникнення міста часами Галицько-Волинського князівства. В околицях приміського села Підгороддя розкопано декілька городищ X-ХІІІ ст. Там збереглися залишки валів, укріпленого дитинця, фундаменти церкви та сліди житлової забудови. У ХІІ-ХІІІ ст. Рогатином володіли русинські бояри Рогатинські. Після захоплення 1340 року галицьких земель Польщею Рогатин розбудовується на теперішній території. Починаючи з 1535 р. місто отримало низку привілеїв як “наше місто Рогатин”, тобто королівське. В буллі папи Боніфація IX перемиському єпископу від 15 травня 1390 року Рогатин уперше названо містом. У 1539 році Рогатин отримав дозвіл на будівництво ратуші та відкриття сукновальні, а прибутки від неї та від продажу горілки використовували на спорудження оборонних мурів. В'їзд і виїзд із міста захищали Львівська та Галицька брами, що стояли над ровами на валах, укріплених частоколом, а потім мурами. Після здобуття в 1415 році Магдебурзького права (з тим здобуттям магдебургії якась плутанина, кажу вам) місто вже не платило натуральну данину, міщани могли вільно вирубувати ліси і торгувати м’ясом. Рогатин розвивався як ремісничо-торговий та оборонний центр.
Родючі рогатинські ґрунти час від часу народжували неабияких людей. Брати Юрій та Іван Рогатинці (це на їхню честь у Львові назвали вулицю) належали до когорти провідних суспільно-політичних і культурно-просвітницьких українських діячів другої половини XVI ст. Чимало зусиль доклали вони, аби в 1589 році домогтися права організувати в Рогатині при церкві Різдва Пресвятої Богородиці місцеве братство за взірцем Львівського Успенського братства, яке подарувало йому свій статут; допомогли відкрити при ньому школу; прислали зі Львова дяків-учителів. У Рогатині народилися громадські діячі та політики Стефан Качала, Омелян Огоновський, історик Ісидор Шараневич, письменники Сильвестр Яричевський і Володимир Масляк, оперні співаки Роман Любинецький і Марія Сабат-Свірська, композитор Борис Кудрик.
Поляки теж рогатинцями пишаються: звідси родом історик, географ та письменник Марцін Кромер (Marcin Kromer, 1512-1589) та знаменитий полеміст ієзуїт Петро Скарга (Piotr Skarga, 1536-1612). Були б галичани трішки толерантнішими, вже б давно в Рогатині була вулиця Скарги. Туди б відправляли у заслання всіх авторів листів до місцевої районки.
Палац Руппа (зараз дитячий садок) біля "червоної школи". |
Святодухівська церква - це раз, ви в курсі. Претендент на Список всесвітньої спадщини ЮНЕСКО (2013 рік покаже).
Церква Різдва - по діагоналі від неї пам'ятник Роксолані - і Миколаїський костел. Навколо каре Ринку з подекуди старими кам'яницями. Це два, три, чотири й п'ять.
Дорогою до автовокзалу (він в Рогатині казна де, ледь вже не у Галичі) - сецесійні і ранньо-конструктивістські будинки. Це шість, сім, вісім - і далі скільки вже нарахуєте, там трохи є. Бонусом старі радянські статуї - на любителя.
А от шпиталь і костел св. Барбари (зведені близько 1600 р.) не збереглися. Миколай Висоцький заснував у Рогатині домініканський монастир у 1614 р.
Привертає увагу в Рогатині також знаменита гімназія імені Володимира Великого, побудована на початку ХХ ст. архітектором І. Левинським за кошти селянського мецената І. Телев’яка. Її учнями й учителями були Антін Крушельницький, Іван Крип’якевич, Денис Лукіянович, Роман Грицай, Микола Чайківський і багато інших відомих українців.
Рогатин у 1906 р. Східна сторона. |
Біля греко-католицього храму за високими оборонними стінами з воротами, який знаходиться на центральній площі міста, позаду монументу Роксолани, є таблиця і вказівник, що запрошують відвідати гордість Рогатина – найстаріший (чи один з найстаріших, принаймні) дерев‘яний храм України - церкву Святого Духа, що стоїть за свіжетесаними воротами на старому кладовищі, серед хрестів та надгробків. Споруджено храм ще 1598 року на березі Гнилої Липи. За однією з версій, церква є відбудованим аналогом своєї попередниці, в якій цілком міг правити батько Насті Лісовської. Підтверджує цю версію і той факт, що на місці теперішньої церкви свого часу знайшли залишки старої дерев‘яної споруди. За народними переказами, найпершу церкву татари спалили якраз тоді, коли просто з-під вінця викрали Настю. Інша споруда, яку видно вже здалеку – це, звичайно, гармонійний і пропорційний Миколаївський костел все на тій же площі. Храм кінця XV - початку XVI століть. На сторінці Української кaтолицької церкви вказується, що костел зведено в 1538 році. За радянських часів, після реставрації, в споруді були склади та музей атеїзму. Є відомості, що споруда зведена на місці більш давньої. Храм своєрідно поєднав готичні та ренесансні елементи. Про його оборонний характер нагадують бійниці на височезній дзвіниці. Після неодноразових навал татар та турків храм часом подовгу стояв в руїні. В ХІХ ст., за Австро-Угорщини, була проведена його ґрунтовна реконструкція, в 1862 р. відремонтовано дзвіницю. Під час ІІ Світової війни були пошкоджені дах та шпиль костьолу. В 1945 р. споруду відремонтовано - і облаштовано тут зерносховище. В 1969-1973 рр. костел було відреставровано. Зараз храм діючий, в ньому – дуже елегантний, хоча й скромний, вівтар.
Є в Рогатині ще одна дерев‘яна церква – св. Миколая. Шукати її так: повз костел бережанською трасою, далі палацик Руппа праворуч, "червона школа" ліворуч, далі в один з провулків, що відбігаютьправоруч - там вже побачите самі. Вулиця Святомиколаївська, але в центрі про таку і не питайте, це не допоможе. Святиня, як і дерев'яна ж дзвіниця, була зведена в 1729 році. Типовий зразок тридільного та триверхого храму. В 1977-1978 рр. була реставрована, після чого там начебто (пишу начебто, бо є підозра, що було переплутано дві дерев'яні церкви) розмістився історичний музей. Зараз церква знову діюча, поруч старий цвинтар, а трохи вище - залишки іудейського окописька. Цей, на вул. Бандери, старіший з рогатинських кіркутів - є ще один, з початку ХХ ст., і теж в поганому стані (у львівському напрямку, напроти міського парку). На старому єврейському цвинтарі ще до 1939 р. можна було побачити мацеви з XVI ст. Зараз лишилося лише кілька, значно новіших.
За містом, по дорозі на Бережани, десь в 4-5 км. від Рогатина, біля траси виросте висока, окремо стояча гора – Чортова (oh yeaaaah...). За легендою, пасхальним ранком 8 квітня 1665 року, саме перед сумнозвісною битвою під Берестечком, гора почала потрошки пересуватися в сторону міста. Люди вважали, що це демони вирішили зрівняти Рогатин з землею. Та заспівали півні – і вся чортівня з цим співом щезла, розвіялась.
Відомо, що був у місті сильно укріплений замок, вхід до якого був через кладовище Миколаївського костелу, та навіть слідів цієї твердині не лишилося. В міжвоєнний же час все ще прослідковувались залишки замкових валів поруч з костелом.
Загалом місто справило найприємніше враження. Чисте, охайне, центральна площа – просто супер, з різнокольоровими будиночками та храмами в чудовому стані.
|
|
|
|
|
|
|
|
Рогатин на поч. ХХ ст. |
Метелик з 1906 р. |
Площа Ринок |
Вона ж у 1910 р. |
Середмістя (до 1914р.) |
Домініканський монастир у міжвоєнний час |
Миколаївська церква |
Кіркут біля церкви |
Еволюція купола костела. |
Інтер'єр колись |
Храмів тут багато |
Золота осінь. 10.10.05 |
Гарненькі сецесійні споруди. |
В пам'ять єврейської громади |
Церква Св. Духа. |
В костелі. 10.10.05 |
Рогатинці пишаються містом |
Зберігся без змін |
"Червона школа" |
1916 рік. Місто в руїнах. |
Теж 1916р. Війна війною, а у місті базарний день. |
Колони костелу св. Барбари |
Синагога в 1916 р. |
Старий Рогатин |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|