Історія поселення в ХХ столітті була розказана нам вже згаданою бабцею, яка має ключі від сокільського костелу.
Вона пам'ятає не тільки рештки дерев'яного костелу неподалік нового, зведеного в 1907-1909 рр. (ветерана залишили помирати поруч з його новішим замісником), а й ошатний палац Степковських за високими замковими земляними валами, що залишились, мабуть, ще з часів князів Сокульських.
Зараз за високими валами (самі переконайтесь - фото поруч) ховається в невеликому садку сільська лікарня. Бабі Гані страшезно цікаво, що сталося зараз з малим Олесем Степковським. Знає, що живий, та в родинних місцях він більше не з'являвся.
Пам'ятає, як на службу до костелу з'їжджалися, приходили католики з всієї околиці, а пани Степковські приїжали в гарній бричці, яку тягнули білі коні.
Пам'ятає старенька навіть російського шпигуна (за її версією), який з'явився в Соколі перед Другою Світовою і роздавав дітлахам цукерки - за те, щоб вони вивчили та заспівали йому наступну пісеньку (на мелодію польського гімну): "Jeszce Polska nie zginela,/ Ale zginac musi. / Jeszce Polak rosianynu / Buty czyszcyc musi!"
(Відразу пшепрашам за свою погану письмову польську).
А в війну... Зрозуміло - тяжко було. Пам'ятає, як прийшли - аж з білоруських Барановичів - німці, які дорогою не зустріли жодної живої душі, вишукували партизан, вистроїли мешканців на площі, мали розстрілювати... Аж капітан, який їхав повз у візку, махнув хусточкою - не треба, мовляв. Вижили.
Німці, які голодували в очікуванні літака з припасами, заставляли пекти хліб - і люди пекли, що мали робити. Хто раз на день, а хто і двічі. Аж нарешті - такий очікуваний окупантами лайнер скинув на землю хліб, вкритий якоюсь зеленою пліснявою. Дивувались сокільці: під тією зеленою гидотою хліб був свіжий-свіженький.
Приходили й партизани. Але тут я краще промовчу. В 1943 році костел запалав.
Бабуся казала, жило перед війною тут кілька тисяч жителів. Вірю - путівник М. Орловича 20-х років ХХ ст. подає цифру 1400. Цікаво ось, фраза з путівника "Niedaleko kosciol" - чи не відноситься до того дивно-архаїчного на вигляд Успенського храму, який зберігся неподалік валів? На його позбавленій вікон стіні, укріпленій могутніми контрфорсами, вибитий напис - 1704 Куропатва Семашко. Напис ЯВНО зроблено набагато пізніше 1704 року. Можливо, це дата побудови храму? Але яке відношення дві відомі магнатські родини - Куропатв (згадайте Пнів) та Семашків - мали до Волині та Сокола? Не знаю. Та Успенська церква, як і її дерев'яна дзвіниця, - пам'ятки архітектури національного значенню. Тільки храм в реєстрі датовано 1816 р.
Якщо випаде нагода, зайдіть до костелу. Поранення з часів війни все ще не загоїлись: в його стінах застряг навиліт снаряд. Ще один - на внутрішній стіні, біля розбитого розп'яття та покалічених фігур святих.
Даху немає. Храм в 1990 році (за іншими даними, в 1994 р.) пробували повернути віруючим, але щось там не вийшло. Так і стоїть пусткою, лякає залишками колгоспної машинерії, зарослої кущами.
Бабуся ще пам'ятає, як при костелі діяла недільна школа, які тут були в давнину вертепи. А зараз - музей часу, що сплинув. Старенький кошик наказала сину залишити в храмі - каже, туристи часто приїжджають, їм буде цікаво. Правду каже.
Про долю кількох сокільських ксьондзів можна дізнатися в інтернеті (Зигмунд Клемчинський та Володимир Андрій Гінофф).