English   Контакти   Книги   Новини   RSS   Галерея   Телетайп   Населені пункти   Типи об'єктів   Топ-13   Блог   Guest-Up-Oh?  
13 фактів про Чорну кам'яницю


Блека і Мік біля Чорної кам'яниці, 2003 рік.

1. Збудована 1577 року ймовірно архітектором Петром Красовським, сполонізованим італійцем, на замовлення Софії Ханелової (Zofia Hanelowa), фундаторки єзуїтського костелу у Львові. Кам'яниця стоїть на підвалинам давнього готичного будинку XV століття. Стиль - пізній ренесанс.

2. Іншими ймовірними "батьками" споруди називають таких грандів львівської архітектури, як Павло Римлянин або Петро Барбон. Рік народження красуні з Ринку - ще один привід для історичних дискусій. Називаються дати від 1558 до 1588 років.

3. Після побудови була звичайного кольору місцевого пісковика - сірого. Імпозантний чорний колір - продукт довготривалого всотування каменем в себе пилу і бруду Ринку, а ще пічного диму: до 1960=х років тут палили вуглем. Так, принаймні, кажуть. А ще подейкують, що зараз її просто пофарбовано на чорне.

4. Чорною кам'яниця називалася не завжди. Її знали також як Київську кам'яницю, будинок Лоренцовича або Докторську кам'яницю.

5. Колись тут містилася одна з перших львівських аптек. Її тримав один з власників будинку, Ян Лоренцович, що купив кам'яницю в 1596р.

6. В 1596 році було добудовано третій поверх кам'яниці.

Черная Каменица когда-то

Колись біля Чорної кам'яниці вирував ринок.

7. В 1675-1677 року за наказом тодішнього господаря будинку, лікаря та секретаря Яна ІІІ Міхала Анчевського проводиться реконструкція будівлі. Архітектор М.Градовський створює аттик та скульптури святих, що прикрашають фасад кам'яниці: богоматір, святі Ян з Дуклі, Станіслав Костка, Мартин, Лука. Геральдичний картуш (лев з мечем) - також робота Градовського (справжнє прізвище - Вигодний. Він і підписався під цеховим свідоцтвом про завершення будівельних робіт, а ще його підпис вирізаний на зворотньому боці аттика). (Див. фото внизу).

8. Останній, четвертий, поверх було перероблено зі стріхи в 1884 році. Перебудову проводили архітектори М. Фехтер, А. Пйотровський.
9. Перед входом до кам'яниці - незвикло-вузенька лавиця. Тут колись сидів сторож кам'яниці, а щоби не заснув, лавицю зробили максимально незручною.

10. В 1926 році кам'яницю купило місто і влаштувало в ній історичний музей імені Яна ІІІ Собєського. Музейна традиція не переривалася з того часу - зараз в кам'яниці теж історичний музей.

Про той, давній музей варто розповісти докладніше.

А було там так: на першому поверсі гості першою справою потрапляли в кімнату-передпокій зі збереженними з часів Середньовіччя дерев'яними балками на стелі та двома гарно оздобленими порталами. В цій залі зберігалися портрети визначних особистостей, так чи інакше пов'язаних зі Львовом (Корнякти, Боїми, Бернатовичі, Маратовичі). Відвідувачі погли побачити катівське знаряддя, цехові і міські клейноди, нумізматичні експонати, давні печатки.

Середину кімнати віддали під три реконструкції Львова давніх часів: інженер Й. Вітвіцький виготовив макет старої Ратуші, яку розібрали на початку ХІХ ст., Королівської кам'яниці (Будинку Корнятку, площа Ринок, 6) та королівського арсеналу.

Гравюра Алоїзія Томашевського, 1836.

Можливо, серед експонатів музею був і малюнок, що зображував в'їзд у Львів Стефана Баторія в 1576р. Гравюра Алоїзія Томашевського, 1836.

Невеликий бічний зал поруч містив портрети львів'ян XVIII—XIX століть художників Е.Бєлявського, М.Яблонського, М.Машковського, А. і Юзефа Рейханів (Rejchan), К.Швейкарта (K. Schweikart), К. Шлегля (Szlegl).

Наступним був цеховий зал, два вікна якого виходили у двір. Тут зберігалися експонати, що демонстрували рівень розвитку ремесел (кубки, печатки, хрестики, дзвіночки, майстерштюки, які кожен учень мав виготовити, аби його прийняли в цех), а також давні скриньки, виставлені вздовж двох стін. Гарний портал кімнати прикрашала алебастрова різьба з страстями Христовими. На стінах висіли прапори цехів та знаки цехмайстрів.

 

Другий поверх кам'яниці не зберіг давнє оздоблення. Відвідувачі могли тут ознайомитись з розвитком Львова, його інституціями зламу ХІХ-ХХ століть. У передпокої висіли портрети львів'ян з ХІХ ст.

Головну залу віддали під експозицію іконографічно-топографічної колекції: види міста починаючи з XVII століття, його панорами, плани, літографії, малюнки, давні фотографії. А ще - медалі, відзнаки, жетони, які видавалися до значних дат в історії міста.


А ще при музеї був Лапідаріум (кам'яні рештки давніх порталів та інших архітектурних оздоблень). (Інформація з путівника Львовом "Przewodnik turystyczny po Lwowie" з 1936р., автор Алєксандр Мединський).

Про сучасний музей читаємо тут.

11. Реставрації кам'яниці мали місце в 1911 році (фасад, архітектор Е.Жихович), та в 1926р. (інтер'єри, архітектор Л.Дайчак). Реконструкція 1911р. мала на меті повернути споруді давній вигляд. Були відкритті оздоблення фасадів, розчищених від нашарувань гіпсу. До речі, план капітального ремонту чорної кам'яниці був готовий ще в 1883 році.

12. Руст, яким вкритий весь фасад чорної кам'яниці, називається діамантовим, хоча викладений він з вапнякових блоків.

13. Від багатих інтер'єрів кам'яниці до наших часів збереглися мармурові міжкімнатні портали першого та другого поверху з витонченою різьбою та мармурове оздоблення вікон другого поверху.

 


 Чорна кам'яниця колись...


Черная камменица во Львове. Архив
Czarna kamiennica. Fot. A/Lenkiewicz
Portal Czarnej Kamiennicy
http://www.lwowiak.republika.pl/index.html

Шедевр львівськього пізнього ренесансу на старих поштівках. Останнє фото -з розкішного сайту www.lwowiak.republika.pl/index.html


 ... і зараз.







Вересень-2005. Деталі різьбленого оформлення кам'яниці. На останньому фото помітно герб Львова.


 Музей ім. Яна ІІІ Собєського:


Радна зала, 1901 р.
Зала гобеленова.
Кімната королеви Марисеньки.

Радна зала, 1901 р. Зала гобеленова. Кімната королеви Марисеньки.


Зал з видами старого Львова
Зал з пам'ятками часу Великої війни (потоп?)

Зал з видами старого Львова. Зал з пам'ятками часу Великої війни (потоп?)



© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю
Розробник