English   Контакти   Книги   Новини   RSS   Галерея   Телетайп   Населені пункти   Типи об'єктів   Топ-13   Блог   Guest-Up-Oh?  
13 фактів про Чорну кам'яницю
Блека і Мік біля Чорної кам'яниці, 2003 рік.

1. Збудована 1577 року ймовірно архітектором Петром Красовським, сполонізованим італійцем, на замовлення Софії Ханелової (Zofia Hanelowa), фундаторки єзуїтського костелу у Львові. Кам'яниця стоїть на підвалинам давнього готичного будинку XV століття. Стиль - пізній ренесанс.

2. Іншими ймовірними "батьками" споруди називають таких грандів львівської архітектури, як Павло Римлянин або Петро Барбон. Рік народження красуні з Ринку - ще один привід для історичних дискусій. Називаються дати від 1558 до 1588 років.

3. Після побудови була звичайного кольору місцевого пісковика - сірого. Імпозантний чорний колір - продукт довготривалого всотування каменем в себе пилу і бруду Ринку, а ще пічного диму: до 1960=х років тут палили вуглем. Так, принаймні, кажуть. А ще подейкують, що зараз її просто пофарбовано на чорне.

4. Чорною кам'яниця називалася не завжди. Її знали також як Київську кам'яницю, будинок Лоренцовича або Докторську кам'яницю.

5. Колись тут містилася одна з перших львівських аптек. Її тримав один з власників будинку, Ян Лоренцович, що купив кам'яницю в 1596р.

6. В 1596 році було добудовано третій поверх кам'яниці.

Колись біля Чорної кам'яниці вирував ринок.
Черная Каменица когда-то

7. В 1675-1677 року за наказом тодішнього господаря будинку, лікаря та секретаря Яна ІІІ Міхала Анчевського проводиться реконструкція будівлі. Архітектор М.Градовський створює аттик та скульптури святих, що прикрашають фасад кам'яниці: богоматір, святі Ян з Дуклі, Станіслав Костка, Мартин, Лука. Геральдичний картуш (лев з мечем) - також робота Градовського (справжнє прізвище - Вигодний. Він і підписався під цеховим свідоцтвом про завершення будівельних робіт, а ще його підпис вирізаний на зворотньому боці аттика). (Див. фото внизу).

8. Останній, четвертий, поверх було перероблено зі стріхи в 1884 році. Перебудову проводили архітектори М. Фехтер, А. Пйотровський.
9. Перед входом до кам'яниці - незвикло-вузенька лавиця. Тут колись сидів сторож кам'яниці, а щоби не заснув, лавицю зробили максимально незручною.

10. В 1926 році кам'яницю купило місто і влаштувало в ній історичний музей імені Яна ІІІ Собєського. Музейна традиція не переривалася з того часу - зараз в кам'яниці теж історичний музей.

Про той, давній музей варто розповісти докладніше.

А було там так: на першому поверсі гості першою справою потрапляли в кімнату-передпокій зі збереженними з часів Середньовіччя дерев'яними балками на стелі та двома гарно оздобленими порталами. В цій залі зберігалися портрети визначних особистостей, так чи інакше пов'язаних зі Львовом (Корнякти, Боїми, Бернатовичі, Маратовичі). Відвідувачі погли побачити катівське знаряддя, цехові і міські клейноди, нумізматичні експонати, давні печатки.

Середину кімнати віддали під три реконструкції Львова давніх часів: інженер Й. Вітвіцький виготовив макет старої Ратуші, яку розібрали на початку ХІХ ст., Королівської кам'яниці (Будинку Корнятку, площа Ринок, 6) та королівського арсеналу.

Можливо, серед експонатів музею був і малюнок, що зображував в'їзд у Львів Стефана Баторія в 1576р. Гравюра Алоїзія Томашевського, 1836.
Гравюра Алоїзія Томашевського, 1836.

Невеликий бічний зал поруч містив портрети львів'ян XVIII—XIX століть художників Е.Бєлявського, М.Яблонського, М.Машковського, А. і Юзефа Рейханів (Rejchan), К.Швейкарта (K. Schweikart), К. Шлегля (Szlegl).

Наступним був цеховий зал, два вікна якого виходили у двір. Тут зберігалися експонати, що демонстрували рівень розвитку ремесел (кубки, печатки, хрестики, дзвіночки, майстерштюки, які кожен учень мав виготовити, аби його прийняли в цех), а також давні скриньки, виставлені вздовж двох стін. Гарний портал кімнати прикрашала алебастрова різьба з страстями Христовими. На стінах висіли прапори цехів та знаки цехмайстрів.

 

Другий поверх кам'яниці не зберіг давнє оздоблення. Відвідувачі могли тут ознайомитись з розвитком Львова, його інституціями зламу ХІХ-ХХ століть. У передпокої висіли портрети львів'ян з ХІХ ст.

Головну залу віддали під експозицію іконографічно-топографічної колекції: види міста починаючи з XVII століття, його панорами, плани, літографії, малюнки, давні фотографії. А ще - медалі, відзнаки, жетони, які видавалися до значних дат в історії міста.

А ще при музеї був Лапідаріум (кам'яні рештки давніх порталів та інших архітектурних оздоблень). (Інформація з путівника Львовом "Przewodnik turystyczny po Lwowie" з 1936р., автор Алєксандр Мединський).

Про сучасний музей читаємо тут.

11. Реставрації кам'яниці мали місце в 1911 році (фасад, архітектор Е.Жихович), та в 1926р. (інтер'єри, архітектор Л.Дайчак). Реконструкція 1911р. мала на меті повернути споруді давній вигляд. Були відкритті оздоблення фасадів, розчищених від нашарувань гіпсу. До речі, план капітального ремонту чорної кам'яниці був готовий ще в 1883 році.

12. Руст, яким вкритий весь фасад чорної кам'яниці, називається діамантовим, хоча викладений він з вапнякових блоків.

13. Від багатих інтер'єрів кам'яниці до наших часів збереглися мармурові міжкімнатні портали першого та другого поверху з витонченою різьбою та мармурове оздоблення вікон другого поверху.

 

Чорна кам'яниця колись...

Шедевр львівськього пізнього ренесансу на старих поштівках. Останнє фото -з розкішного сайту http://www.lwowiak.republika.pl/index.html
Черная камменица во Львове. Архив
Czarna kamiennica. Fot. A/Lenkiewicz
Portal Czarnej Kamiennicy
http://www.lwowiak.republika.pl/index.html

... і зараз.

Вересень-2005. Деталі різьбленого оформлення кам'яниці. На останньому фото помітно герб Львова.

Музей ім. Яна ІІІ Собєського:

Радна зала, 1901 р. Зала гобеленова. Кімната королеви Марисеньки.
Радна зала, 1901 р.
Зала гобеленова.
Кімната королеви Марисеньки.
Зал з видами старого Львова. Зал з пам'ятками часу Великої війни (потоп?)
Зал з видами старого Львова
Зал з пам'ятками часу Великої війни (потоп?)


© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю
Розробник