English   Контакти   Книги   Новини   RSS   Галерея   Телетайп   Населені пункти   Типи об'єктів   Топ-13   Блог   Guest-Up-Oh?  
Чудей
На листівці початку ХХ століття - щойно зведений римо-католицький костел в Чудеї.

На листівці початку ХХ століття - щойно зведений римо-католицький костел в Чудеї.


Чудей. Інтернат
Чудей. Церква
Чудей. Кіркут

Інтернат в центрі - споруда ще австро-угорських часів. Церква св. Миколая в Чудеї. Кіркут на пагорбі за селом.
Фото: березень-2008, січень-2009.



Карта

 

В радянські часи це чимале (понад 5 т.ж.) село, населене переважно румунами, називалося чомусь Межиріччям (тут і справді межиріччя Серету та річки Чудей). Відоме поселення з 1707 р., а тут можна подивитися його герб австрійського періоду.

Село розповзлося вздовж дороги, що веде з заходу на схід, на кілька кілометрів - і ці кілометри воно таки є селом. А от центр в Чудеї - цілком собі австро-угорський, урбаністський. Тільки тут, та ще біля старого кіркута по дорозі на Красноїльськ, розумієш, що колись це було цілком собі містечко - з численною єврейською громадою. Кінець тої громади був страшним: в мережі знаходила англомовні спогади про жахливі вбивства євреїв тут у 1941 та 1942 рр.

 

На центральному перехресті, при дорозі стоїть показна будівля інтернату (в ньому, здається, працює й історико-етнографічний музей). Тут же піднімається Миколаївська церква, де, як на мене, поєдналися риси румунської та української архітектури: от вам і дух Буковини. Трохи далі від центру промайне за вікном башточка - не хвилюйтесь, ніяку пам'ятку ви не пропустите, це всього лише новий молитовний будинок.

 

В радянські часи в майже-прикордонному Чудеї містилася військова частина. Зараз як - не знаю.

Так як край це вже карпатський, старшокласники чудейської ЗОШ № 1 мають два уроки лісівництва на тиждень: в цих краях така наука ще й як згодиться.

Фанати залізниць назву "Чудей" можуть знати завдяки давній австрійській 760-мм вузькоколійці, зведеній між Чудеєм, Черешем, Давиденами, Гільчою і Кощуями (всього 23,1 км) у 1907-1908 рр. компанією "Bukowinaer Lokalbahnen". Вузькоколійка в цьому ведмежому куті була найвіддаленішою державною залізницею всієї імперії, але вона була потрібна імперії - тут було багато лісу, ліс треба було якось транспортувати. З 1 травня 1909 р. вузькоколійкою перевозили пасажирів  одиноким щоденним потягом (вантажі возили вже з 15 жовтня попереднього року).

В румунський час (1919-1940) вузькоклійка з державної власності стала приватною, відійшла братам Адлесбергам, з 1944 р. - Чудейському лісозаводу. Вузькоколійку закрито в 1951 р. (за іншими даними, її просто розширили до нашої стандартної широкої колії).

 


 Маланка в Чудеї-2009





Було голосно! Навіть дуже. Але не дуже масштабно. Невдовзі народ хто на чому почав роз'їжджатися на більш відомі маланки.




© All rights reserved.
Всі права на матеріали охороняються у відповідності до законодавства України.
Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише за попередньою узгодженністю
Розробник